Maandag: Vandaag zijn Bernd en Channah de creatieve breinen tijdens crea want Elly is er niet. Ze gaan verder aan de slag met de kunst van Kandynsky.
We kunnen na de speeltijd gaan zwemmen met Louis, Zubeyr, Ruth & Diethe. We brengen ons thema “kunst” mee in het water. Eerste een goede opwarming voor onze armen & benen en daarna kunnen we schilder spelen. Eerst zijn we allemaal penselen, die in de verf springen. Wanneer er voldoende verf aan onze penseel hangt maken we golvende lijnen op onze rug door van links naar rechts te bewegen. Na de penseel worden we verfrollen, we draaien ons helemaal in de verf en zwemmen dan verder op onze buik of rug. Als laatste willen we het kunstwerk afwerken met een dunne lijn, dit doen we met de zijkant van onze penseel, hiervoor moeten we op onze zij zwemmen. IMG_5355



Elisa, Hava Nur & Mackenzie gaan sporten. Zij werken rond klimmen & klauteren. Het lijken wel enkele opdrachten vanuit de paracommando. kruipen, sluipen, zijwaarts klimmen, springen vanop een verhoog. Ze hebben zich geamuseerd en sommigen zelfs hun grenzen verlegd.


Na de middag vertellen we eerst over ons weekend tijdens het onthaal. Zoals steeds vele leuke weekendverhalen. Daarna splitsen we ons op in de taalgroepjes. Diethe, Ruth & Elisa gaan mee met Mieke en oefenen verder op de reeds gekende letters & woordjes. Mackenzie & Hava Nur werken in hun werkboekje in de klas met Tiffany. Louis en Zubeyr mogen proberen om de eerste letter van hun naam te zoeken.

Dinsdag: We gaan verder met onze taalgroepjes. Mackenzie werkt verder in haar werkboekje, en herhaalt de oefening die ze gisteren op haar ‘vibe’ gemaakt heeft nu op papier. Diethe & Elisa gaan mee met Mieke. Zubeyr, Louis & Ruth blijven in de klas. Ruth speelt een spelletje met haar oogbesturingscomputer.


Nadien gaan we nog even met de ipads aan de slag.

Na de speeltijd gaan we ons verder verdiepen in ons nieuwe thema “kunst”. We nemen er heel wat interessante boeken bij die ons meer kunnen vertellen. We kijken met welke kunstenaars we verder aan de slag zullen gaan en leren er iets meer over. 1 van de kunstenaars is Piet Mondriaan, hij werkte maar met 3 kleuren (blauw, geel, rood (en ook wit & zwart)) en met allemaal geometrische vormen. Met zijn vorm van schilderen gaan we donderdag aan de slag. We komen ook meer te weten over pop-art en hoe we creatief kunnen zijn met onze eigen vingers… We hebben nog heel veel ideeën om zelf onze eigen tentoonstelling te maken op het einde van het thema. En vieren natuurlijk ook nog Mackenzie haar verjaardag, aangezien ze vorige week ziek was op haar verjaardag.



In de namiddag gaan we naar de bib, want er liggen weer heel wat boekjes klaar om terug in de kast te zetten. Maar wat moesten we nu ook alweer allemaal doen vooraleer we ze terug in de kast mogen zetten..?? Het is duidelijk lang geleden en we herhalen nog eens allemaal samen het stappenplan. Daarna kunnen we 1 voor 1 scannen, sorteren en terug in de kast plaatsen.
Wanneer we terug in de klas zijn is het nog even tijd voor vrij spel. Er wordt met de poppen, de bal en enkele figuurtjes die zelf kunnen rijden gespeeld.

Woensdag: We starten de dag met ons zoekspel. Iedereen krijgt opnieuw een puzzelstuk en moet kijken of de prent vanop het kaartje op zijn/haar puzzelstuk terug te vinden is. Soms maken we het wat moeilijker door het prentje niet te tonen maar enkel een omschrijving te geven van het voorwerp. Zoeken maar!!


Een nieuw thema tijdens het clusterproject. We gaan aan de slag met allerlei proefjes/ experimentjes en worden dus eventjes kleine wetenschappers. Vandaag splitsen we ons op in 2 groepjes: groepje suiker & groepje zout. We blijven wel allemaal samen in dezelfde klas. Elk groepje voert zijn eigen proefjes uit. Of alles zal lukken, dat is maar de vraag… Diethe, Mackenzie & Zubeyr kiezen voor zout, terwijl Ruth & Elisa zich wagen aan de suikerproefjes.

Donderdag: Zoals dinsdag al aangehaald gaan we tijdens thema aan de slag als een echte kunstenaar, vandaag worden we ‘Piet Mondriaan’. We maken van onze silhouetten een echt Mondriaan-schilderij. We zijn benieuwd naar het resultaat!!


Op de mat gaan we verder met ons eigen lichaam want Machteld heeft zoals vorige week niks meegebracht. Enkel massage-olie om onze lichaamsdelen op te warmen. Elk om beurt mogen Diethe, Ruth & Zubeyr een kaartje trekken en dat lichaamsdeel warmen we op. Eerst zijn de handen & armen aan de beurt. Daarna krijgt ons hoofd een massage en we eindigen met de voeten & onderbenen. Eenmaal opgewarmd begint het echte werk, we rollen allemaal naar het midden van de mat waar we naast elkaar gaan liggen op onze buik. Eerst liggen de begeleiders eens op onze ruggen, maar wie durft zelf op het bedje gaan liggen. Diethe is enthousiast en mag beginnen, ze durft dit helemaal alleen. Ze rolt zelfs via de benen van het bedje. De toon is gezet voor Zubeyr en Ruth ze weten wat hen te wachten staat. Maar ook zij durven dit zonder problemen.






Ondertussen mogen Mackenzie & Elisa gaan zwemmen en hebben ze een blokje zelfstandig werk waarin ze met de getallen aan de slag gaan.
In de namiddag is het tijd voor onze kookles, waarbij we verder gaan met het ingrediënt “chocolade”!. Vandaag staat er een chocoladecake op de planning. Eerst het recept & de ingrediënten eens overlopen en dan kunnen we eraan beginnen. Eitjes splitsen, het blijft toch moeilijk. Gelukkig hebben we enkele reserve-eitjes. Eenmaal ze gesplitst zijn kunnen we het eigeel opkloppen met de suiker. Hiervoor is onze samenwerking weer belangrijk, want als de ene niet op de knop duwt kan de andere niet mixen. We mixen ook het eiwit stijf en gaan de chocolade in stukjes breken. We smelten ze terug ‘au – bain marie’. Ook de boter moeten we smelten en dan geleidelijk aan alle ingrediënten onder elkaar mengen. Als alles klaar is gieten we het in de springvorm, in de oven zetten en klaar. Proeven is voor morgen.






Vrijdag: Maar wat is hier nu gebeurd vannacht… we komen de klas binnen en Sam & Julia zitten op de cake, ze hebben er zelfs al een stukje van geproefd. De kruimels hingen nog aan hun snorharen.

We zetten de cake snel aan de kant en gaan aan de slag met levensbeschouwing. Vandaag vertellen we het verhaal van onze kleurtjes opnieuw, maar een beetje anders. Zo zijn Diethe en Mackenzie ook meteen mee met het verhaal want zij waren vorige week afwezig. Iedereen krijgt een blad papier en onze kleuren dansen mee over ons blad, nu ja, velen zijn boos. Rood van te veel hartjes te moeten kleuren, blauw is nog maar erg klein, grijs wil geen grote dieren meer doen zoals een olifant, roze wil eens iets stoerder doen dan prinsessen en geel en oranje hebben ruzie over de kleur van de zon. Els en Elly gaan voor de verzoening: gele zon op de middag, oranje voor de avondzon…
Na de speeltijd is er bewegend spel. Net zoals vorige week gaan we naar de lange gang om met de grote bal aan de slag te gaan. Eerst moeten we de bal terug ontwijken, door ons in het midden van de cirkel te verplaatsen. Daarna spelen we een spel waarbij we zoveel mogelijk kegels omver moeten gooien. Diethe kan hierbij perfect aansluiten met haar loopfietsje, ze duwt de bal met haar fietsje vooruit. We eindigen met een soort voetbalspelletje. Waarbij we de bal enkel maar met onze handen mogen duwen (of met het loopfietsje) en moeten proberen scoren bij het andere team. Er wordt vol overgave en competitiviteit gespeeld (hmm, zou Maxime hier voor iets tussen zitten 😉 ). We hebben ons allemaal (ja, ik ook hoor) zeer goed geamuseerd.






Deze week leren we tijdens muziek het stoplied aan de kinderen die er vorige week niet waren. Het lukt zo goed dat we het wat moeilijker maken: Joris speelt het lied op de accordeon, maar zingt het niet mee. En toch slagen de kinderen er in om op tijd het stop-bord op tijd in de lucht te steken. We zingen ook nog en lied over verven met de verschillende kleuren.
