Skip to main content
Klas Kimberly 2425Uncategorized

Weekverslag 06 tot 10 januari 2025

Maandag 6 januari 2025

Op maandagochtend hadden we veel te vertellen. Iedereen had veel gedaan in de vakantie en goed gevierd. Na al dat vertellen, keken we een aflevering van de week van karrewiet. We zijn nog niet klaar met alles. Dus kijken we de volgende dagen verder.

Muziek

De muziekles begon in de gang met samenzang voor het nieuwe jaar. We zingen daar ook een nieuwe melodie. Na het forum in de klas zien we dan waar die nieuwe melodie vandaan komt: uit ‘Red & Black light’ van Ibrahim Maalouf. We filosoferen even over waarom dit muziek is, en wat muziek nog kan zijn. Dat is het begin van de lessenreeks over de muziekgeschiedenis.

Sport

Tijdens sport gooide Sofie het dit keer over een andere boeg. We gingen dansen! We leerden enkele danspasjes aan op het liedje van ABBA. Dit lukte zeer goed.
Daarna kreeg iedereen een kaartje. De bedoeling was dat je met het juiste rechtse of linkse lichaamsdeel dat op hun kaartje stond, tikte met het lichaamsdeel van een andere leerling.
Bij de volgende oefening deden we een soort memory met danspasjes. De eerste leerling begon met een danspasje. De tweede leerling herhaalde dit danspasje en voegde er nog een eigen pasje aan toe. Dit gebeurde de hele kring rond.
Om af te sluiten, kozen de leerlingen samen 5 liedjes en dansten we op de gekozen muziek.

 

 

Dinsdag 7 januari 2025

Op dinsdagochtend werkte iedereen individueel aan spelling. Het tweede uurtje werkte Taha en Abderahim in hun taalgroepje. Jakob werkte verder aan spelling. Lindert was mee met Sabrina.

Na de speeltijd vierden we de verjaardag van Taha. Hij werd zondag 5 januari 13 jaar. Zijn mama had lekkere cheesecake gemaakt! Mmm… Dank je wel!


Het laatste uurtje werkte iedereen individueel aan rekenen.

Zwemmen

Lindert en Mattias gingen zwemmen.
Taha, Jakob en Abderahim werkten in de klas individueel aan rekenen.

 

Woensdag 8 januari 2025

Op woensdagochtend begon iedereen individueel met rekenen. Tuur en Abderahim werkten rond geld en de omtrek bij Bernd.

Na de speeltijd werkten we in onze taalgroepjes. Het groepje van Lindert, Jakob en Tuur maakten een toets.
Het laatste uurtje keken we verder naar de week van karrewiet en het jaaroverzicht.

 

Donderdag 9 januari 2025

Op donderdagochtend gingen we aan de slag in onze taalgroepjes. Het groepje van Tuur en Jakob ging verder met hun toets. Lindert deed een test van spelling.

Crea

We halen onze ontwerpen van het kubisme opnieuw van onder het stof van voor de nieuwjaarsbrieven. We hadden al een voorwerp gekozen om te tekenen: een rechthoekig wijnglas van Tuur, een boom van Taha, een piramide van Abderahim, een ruiten 10 van Lindert en zelfs een rolls royce of een tesla (in ieder geval een chique auto, vinden we) van Mattias. Hiermee gaan we aan de slag en verdelen de achtergrond en/of ons voorwerp in vlakken zoals in het kubisme.

Godsdienst/Zedenleer

Omdat Els ziek is bleven Tuur en Mattias ook bij ons. We keken naar een filmpje van wetenschaap over de evolutietheorie van Darwin. We leerden wat evolutie eigenlijk betekent en ook, niet vergeten, dat dit over duizenden jaren gaat. We zagen hoe een bruine oerbeer als soort veranderde tot een ijsbeer, want enkel de héél lichtbruinen konden hun prooi vangen in de sneeuw. We hadden het over de homo sapiens en de neanderthaler. En grapten een beetje verder over hoe wij er binnen 1000 jaar uit zouden kunnen zien. En weet je…Mattias vertelde dat hij dat op zijn vorige school ook geleerd heeft toen hij acht jaar was. Daar schrokken wij wel van, hoor!

Islam

Wij beginnen de les met de Koran.

Wij werken aan het thema: De 5 zuilen van de islam

Gisteren was het inleiding. Onder dit thema valt ook het

gebed en het vasten tijdens Ramadan. Deze thema’s worden later besproken.

Wij beëindigen de les met Koran.

 

 

Vrijdag 10 januari 2025

Tijdens project verdeelden we ons in 2 groepen.
Lindert en Tuur vormden samen een groepje. Hierbij leerden ze om een boekverslag in te vullen nadat ze een boek gelezen hadden. Al de boekverslagen zullen samen verzameld worden in een mapje. Zo hebben de kinderen na een bepaalde tijd een leesportfolio. Ook kregen ze een opdracht waarbij ze een omslag moeten maken voor hun gelezen boek. Hiermee kunnen ze thuis aan de slag gaan.
Het andere groepje: Taha, Jakob en Abderahim leerden aan de hand van een stappenplan om servetten te vouwen. Ze kozen om kerstbomen te vouwen. Het lukte behoorlijk goed aan de hand van het filmpje.
Toen we terug samenkwamen, brainstormden we nog even in de klas over mogelijke projecten die we graag zouden aanpakken.
Tijdens project kwam Laura ook lezen met Abderahim, Taha, Jakob en Lindert.

Na de speeltijd gingen Abderahim en Jakob mee met Charlotte om ook met haar een leesverslag in te vullen. Want bij Laura, de vrijwilligster, hadden ze beiden net een boek uitgelezen.
Taha was ondertussen in de klas aan de slag. Ook Lindert werkte goed door aan zijn toetsen.

Het laatste uurtje werkte Jakob met Charlotte aan rekenblaadjes. Taha en Abderahim werkten individueel. Lindert en Tuur werkten hun toetsen af.

In de namiddag werd de Grej of the day onthuld.
“Gigantische verwoestende golf” -> Tsunami
De kinderen vonden het een heel interessant onderwerp. We zochten de locatie op en verduidelijkten toch vele vragen die de kinderen hadden. We keken op de kaart, toonden foto’s en filmpjes. Ook de trailer van de film ‘the impossible’ werd getoond.

Fijn weekend!