Maandag 11 september 2023
Vanmorgen hebben wij verteld over het weekend. Het was wel een heel warm weekend en iedereen heeft leuke dingen gedaan.
Nadat wij ons weekend verteld hadden, deden we taal. Lindert, Tuur en Jakob hebben rond schatkaarten gewerkt. Mattias schreef aan de blog van deze week. Taha werkte in zijn boek ‘veilig leren lezen’ kern 11 en Nastaran werkte in een bundel rond het verkeer.
Na de speeltijd deden we nog verder aan taal. Daarna gingen we rekenen waarbij iedereen individueel werkte.
Mattias
Na het middageten was er sport. We werkten rond atletiek.
Bij de opwarming hebben we een variant van tikkertje gespeeld. Wanneer iemand getikt werd, moest die persoon stilstaan. Wanneer een andere leerling de getikte persoon bevrijdde, moest die superhard weglopen. We leerden ook nog ‘kogelstoten’ met tennisballen, op een gekleurde lijn lopen en estafette met een stok doorgeven. Het was een warme middag!
Dinsdag 12 september 2023
Tijdens project hebben wij de speelplaats op een plan getekend. We pasten ons plannetje van de speelplaats aan met verkeersborden en zebrapaden. Daarna gingen we ook nog eens kijken op de speelplaats als ons plannetje wel zou lukken om uit te voeren.
Daarna gingen we in de klas een sjabloon maken. We begonnen met het gemakkelijkste: een rechthoek voor het zebrapad. Daarna maakten we ook nog een cirkel om een snelheidsbord te maken.
Na de speeltijd werkten we aan spelling. Iedereen individueel. Taha en Nastaran in hun taalmethode. Mathias schreef verder aan deze blog.
Mattias
In de namiddag was er muziek.
In de muziekles startten we 2 thema’s op: vogelgeluiden en stoute kinderen. Bij het thema ‘vogelgeluiden’ leren we iedere week één vogel herkennen aan zijn roep of gezang. Vandaag leren we de groene specht kennen. Die lacht grappig en die kunnen we bij ons op de speelplaats ook echt horen. We vergelijken ook met de zang van de merel.
In het thema ‘stoute kinderen’ leest Joris een stuk voor uit het boek ‘de club van stoute kinderen’ van Koos Meinderts. Daarna doen we om toneeloefeningen rond de gevoelens en situaties in het verhaal.
Woensdag 13 september 2023
Op woensdagochtend gingen we met de computers aan de slag. We leerden behendig werken met sprint of alinea. Twee methodes die ons helpen tijdens rekenen, taal, wero… om onze werkboeken of blaadjes in te vullen. Mieke legde ons enkele kneepjes uit over deze programma’s.
Na de speeltijd deden we sociale vaardigheden. Deze les stond in het teken van ‘ik’. Wat zijn onze uiterlijke kenmerken? Wat vinden we mooi aan onszelf? Wat vinden we mooi aan een ander? Daarna keken we in de spiegel en bekeken we onze uiterlijke kenmerken. Tenslotte tekenden we een zelfportret.
Het laatste uurtje op woensdag deden we een les rekenen. Iedereen ging zelfstandig aan de slag. Mattias werkte zijn bladwijzer af samen met Janique.
Donderdag 14 september 2023
Op donderdagochtend deden we maatschappelijk rekenen. We bouwden verder op vorige week. We herhaalden de hoeken: scherpe, rechte en stompe hoek. Hoe herkennen we ze? Wat zijn de eigenschappen? Hoe tekenen we ze?
Na de speeltijd hadden we taal met Mieke. We herhaalden nog eens de verlengingsregel en deden dan ook oefeningen hierop. Het was niet zo eenvoudig. Want deze week laat het internet het afweten op Ten Dries. Dus moesten we roeien met de riemen die we hadden.
In de namiddag stond er levensbeschouwing op het programma:
Zedenleer
Tijdens zedenleer zoeken we onze hele lijst van landen vandaag op de wereldkaart. We prikken een gaatje in het land en rijgen er een koordje door. Hier en daar vinden we ook een vakantieland, of een “droom” vakantieland. Hmm, Lindert wil graag naar Australië…
Godsdienst
Na het stiltemoment werkten we vandaag met het babbelspel. Er kwamen vragen aan bod waar de leerlingen een eigen mening moesten geven, iets moesten uitbeelden, vertellen wat er op de foto te zien is of wat weet je over…. zwangerschap, verliefdheid, … Het werd een leuk activiteit waarin we veel gelachen hebben maar waar we ook serieus gebabbeld hebben.
Islam
- Allah leren kennen
- Hij is de schepper van alles
- Het verhaal: het begin
Vrijdag 15 september 2023
Op vrijdagochtend deden we een leerwandeling/fietstocht. We verdeelden de klas in 2 groepen en 2 routes. Groep 1 ging met Kimberly gaan fietsen: Taha en Nastaran. Groep 2 ging met Bernd op stap: Mattias, Lindert en Tuur. We gingen op zoek naar 6 openbare gebouwen in Landegem en 6 nutsvoorzieningen. We dachten dat we moeilijk nutsvoorzieningen gingen vinden. Maar eigenlijk ging dat nog heel vlot!
Groep 1
Groep 2
Na de speeltijd bleven Tuur en Taha in de klas. We hadden tijdens onze wandeling van wero gezien dat er veel te doen was in het dorp. Dus gingen we eens een kijkje gaan nemen. Er was jaarmarkt! Er werd een schoonheidswedstrijd voor boerenpaarden georganiseerd. Taha ging met de fiets, Tuur met zijn rolwagen en Kimberly te voet. Er werd binnen verschillende domeinen het mooiste paard gekozen. Het paard moest dan ook even wandelen of lopen in een parcours.
Mattias, Lindert, Jakob en Nastaran gingen zwemmen. Best wel een sportieve dag voor een vrijdag!
Crea
We begonnen aan ons eerste project dit schooljaar: “wolken”. Ik hoop dat het lukt om wolken van verschillende kunstenaars te tonen: Turner, Ensor, Mondriaan…want met de huidige internetproblemen weet je nooit. Ik toon ook een boek van mijn nonkel Jan Vosters “het laatste licht”, een kunstenaar die veel wolken schildert. We kregen drie kleuren: wit, lichtblauw en donkerder blauw. Maar door deze te mengen hadden we al snel vier tinten van blauw. Iedereen kiest zijn tinten en we schilderen een blad van licht naar donkerder blauw als basis, en dit van onder naar boven.