Maandag 17 maart 2025
Onthaal/spelling
Op maandagochtend begonnen we met ons weekend te vertellen aan elkaar. Daarna keken we naar “De week van Karrewiet” gevolgd door een kahoot quiz. Jakob was lang een koploper, toch op het einde werd Tuur onze winnaar.
Daarna begonnen we ons klaar te maken voor de auteurslezing. We dronken, gingen naar het toilet en deden onze jassen aan. Rond 10uur vertrokken we richting de sporthal.
Muziek
Tijdens de muziekles gingen we naar de bib van Landegem. Daar was een boekvoorstelling van Sofie De Moor. Zij vertelde hoe ze was beginnen schrijven en stelde de boeken voor die ze al schreef. Dat deed ze met voorleesfragmenten, een kwisje en een filmpje. Het was boeiend, leerrijk, en soms grappig.





Sport
Onze sportles was een speciale les want de leerlingen van het 4e leerjaar van ’t Wilgennest kwamen mee sporten met ons. We speelden eerst ‘plakbandtikkertje’, zo leerden we elkaar al wat beter kennen. Daarna stelden de andere leerlingen het spel ‘knakworst’ voor. Hierna speelden we ‘levend Mens erger je niet’. We waren in 4 groepen verdeeld en probeerden om ter eerst alle kegels te verzamelen. De sportles was iets drukker dan normaal, maar het was vooral heel leuk om samen te sporten.
Dinsdag 18 maart 2025
Spelling/taal
Op dinsdagochtend ging iedereen individueel met spelling aan de slag.
Het tweede uurtje gingen we in onze taalgroepjes werken. Het groepje van Lindert, Jakob en Tuur werkte verder aan hun toets. Taha en Abderahim maakten de herhalingsoefeningen in hun werkboek.
Taal/rekenen
Na de speeltijd maakte Lindert, Jakob en Tuur de toets van luisteren van hun taalthema. Taha en Abderahim werkten aan rekenen.
Uitstap
Op dinsdagmiddag trokken we naar Deinze voor de grote apotheose van het integratieproject. We kwamen samen met vele andere scholen en organisaties die ook een samenwerking hadden gehad de voorbije maanden. Onze leerlingen vertelden over het toneelstuk en de leerlingen van ’t Wilgennest vertelden over de activiteit die erna plaatsvond. Alle kinderen waren fier om op het grote podium te staan en willen de volgende keer zeker terug deelnemen.



















Woensdag 19 maart 2025
Rekenen
Op woensdagochtend begon iedereen individueel met rekenen. Taha en Nastaran werkten bij Bernd aan oefeningen rond metend rekenen.


Taal/wero
Na de speeltijd gingen we aan de slag in onze taalgroepjes.
Het laatste uurtje werkten Lindert en Tuur aan wero. De anderen oefenden op scoodle en lazen om beurt het verhaal voor aan Mattias die ze ook aan de andere kinderen gaan voorlezen volgende week.





Donderdag 20 maart 2025
Taal/rekenen
Op donderdagochtend werkten Jakob, Lindert en Tuur hun taaltoets af. Daarna gingen ze aan de slag met rekenen net zoals de anderen.
Crea
Vandaag beginnen we bij crea op 2 sporen te werken. Eén voor één komen de kinderen bij Elly. Ze worden goed ingepakt met schort en handschoenen. Daarna mogen ze samen met mij isolatieschuim spuiten op een kartonnen kader. De kinderen die het zelf niet durfden hebben voor mij gesupporterd! Ondertussen werd er ook gekleurd aan vrolijke vlinders. Dat wordt een mooi groepswerk van Kimberly en wij helpen even mee tijdens crea.

Godsdienst
Tijdens ons godsdienstmoment ging het verder over Pasen maar we trokken het open naar de kleuren die gebruikt worden binnen de katholieke kerk. Welke kleur van gewaden dragen de priesters? Wanneer worden die gedragen? Wat we niet wisten of onzeker over waren zoals onze communie – is niet echt een feestdag binnen de katholieke kerk maar voor ons wel een feest dus wel wit/ecru. We namen er ook eens ChatGPT bij en stelden daar de vragen die we niet wisten. Allerzielen werd er lang geleden zwart gedragen maar nu paars. Wat wordt er dan op Allerheiligen gedragen? Zo kwamen er op uit dat er dan wit wordt gedragen. Groen is wel de meest gedragen kleur is naast paars, rood en wit/goud. In aanloop naar Pasen zullen we dus paarse gewaden of gedrapeerde doeken vinden. Pasen wordt gevierd in het wit/ecru/goud.
Zedenleer
Omdat er soms wel wat dingen leven in de klas bespreken we tijdens zedenleer het volgende kinderrecht: recht op eigen mening. Daarvoor moeten we natuurlijk eerst goed weten wat een mening eigenlijk is. Kunnen we altijd en overal onze eigen mening uiten? Kunnen wij goed luisteren naar een mening van een ander? En kunnen wij soms onze mening herzien omdat we iets hebben geleerd van een ander? We zoeken het uit…
Islam
Wij leren steeds over het vasten tijdens Ramadan. Wie moet (niet) vasten? Maaltijden? Het belang van de laatste tien dagen. Wij gaan buiten chillen.
Vrijdag 21 maart 2025
Project
Op vrijdagochtend bakten we pannenkoeken voor de verjaardag van de juf. 😊 We haalden de ingrediënten, namen het recept, de kookkar en gingen aan de slag.
We volgden het recept en bakten uiteindelijk al het deeg. Mmm…
Ondertussen kwam Laura ook lezen met Jakob, Taha, Abderahim en Lindert.






Taal/Rekenen
Na de speeltijd werkten Jakob en Abderahim met An aan rekenen en taal.
Lindert, Tuur, Taha en Nastaran werkten in de klas individueel aan rekenen.
Wero
Tijdens “grey of the day” werd het raadsel van de week onthuld.
“Snelste op het land” -> Cheeta
We ontdekten hoe het komt dat de Cheeta zo snel is en ook tal van andere weetjes over het dier.
Sociale vaardigheden
Het laatste uurtje keken we naar een aflevering van dokter Bea: homoseksualiteit. We ontdekten dat er verschillende vormen van liefhebben of seksualiteit bestaat. We overliepen eens alle vormen van: LGBTQY+.
Fijn weekend!