Maandag 25 november 2024
Op maandagochtend vertelde iedereen over het weekend. Daarna keken we naar “de week van Karrewiet” en maakten we de actuaquiz. Om het eerste blok af te sluiten, werkten we nog aan spelling.
Muziek
De muziekles begint met het lied R.E.S.P.E.C.T. van Aretha Franklin. We beluisteren het vraag-antwoord spel tussen zang en koor, luisteren welke instrumenten er spelen en leggen linken met andere muziekgenres. Joris vertelt ook over de tijd wanneer het lied ontstond, en de betekenis die Franklin er in legde. Al gauw ontstaat er een boeiend klasgesprek over gelijkwaardigheid voor alle mensen, van welk ras, geslacht, geloof of afkomst ook.
Sport
In de namiddag hield het niet op met regenen. Daarom bleven we op school.
We begonnen met een tikspelletje. Het kind dat getikt werd tijdens het overlopen, moest naar de partner gaan die aan de zijkant stond en 2 keer passen met de bal naar elkaar.
Daarna deden we enkele oefeningen met de basketbal. De bal dribbelen, de bal hoog dribbelen, de bal laag dribbelen, de bal rond je lichaam rollen, de bal in een achtvorm rond je lichaam draaien, dribbelen en terwijl kijken en het kleur roepen dat Griet toonde.
Vervolgens gingen we in twee kringen staan. We riepen een naam en gooiden de bal naar die persoon. Daarna gooiden we zo vlug mogelijk 10 keer per groepje. Tenslotte stond er 1 leerling uit de kring, die persoon probeerde om de persoon met de bal te tikken.
Toen het iets droger werd, gingen we nog even buiten. Want aan de tent hing er een basketbalnet. De kinderen werden verdeeld in 2 groepen en probeerden zo snel mogelijk om 5 doelpunten te maken.
Tenslotte deden we nog het spel “Wolfje weerwolfje”. De kinderen zongen: “Wolfje, wolfje, hoelaat is het?” De wolf antwoordde en zoveel passen moesten de kinderen doen met de basketbal. Bij etenstijd moesten de leerlingen zo snel mogelijk terugkeren naar hun plaatsen.



















Dinsdag 26 november 2024
Op dinsdagochtend gingen we met spelling aan de slag. We werkten individueel door aan spelling tot aan de speeltijd omdat iedereen goed aan het werk was.
Na de speeltijd onthulden we GOTD van de week. “Verenigde Naties”.
We ontdekten in welk jaar dit werd opgericht en waarom Frankrijk, China, Rusland, Groot Brittannië en de VS de belangrijkste landen zijn.
Het tweede uurtje kwam Ann in de klas en werkten we individueel aan rekenen.
Zwemmen
In de namiddag gingen: Lindert, Mattias, Tuur en Nastaran zwemmen.
Jakob en Abderahim werkten in de klas aan spelling en rekenen.
Woensdag 27 november 2024
Op woensdagochtend gingen we met rekenen aan de slag. Tuur en Abderahim werkten met Bernd aan metend rekenen.
Ondertussen gingen ook kinderen mee voor therapie.
Na de speeltijd werkte iedereen individueel aan spelling.
Het uurtje voor de middag gingen we van start met een nieuw wero thema: “Welkom in onze provincie!” We bespraken de vorm van de verschillende provincies.
Donderdag 28 november 2024
Op donderdagochtend ging iedereen individueel aan de slag met spelling. Het tweede uurtje werkten we aan rekenen.
Crea
Onze Ensor maskers kregen een plekje in de gang aan het onthaal. De leerlingen zullen het leuk vinden hun eigen masker te zoeken…
Vorige week hadden de kinderen de stam getekend en daarna de kruin van de boom getooid met herfstbladeren. Vandaag maakten we de stam en takken met zijdepapier en lijm. Soms legden we er ook plooitjes in zodat we net echte schors krijgen. Daarna gaan we verder in het kikkerperspectief en tekenen we een sneeuwman.
Godsdienst
Eerst genieten we samen van een sfeervol moment met het stiltemoment om nadien een verdrietig moment en een blij-maak moment te vertellen. Nadien hebben we het gehad over de komende maand december. Daarin vieren we feest – o.a. kerstmis. Op de kalender bekeken we de 4 weken van de advent met hoeveel kaarsen we telkens moeten aansteken. Aan ons tafel mochten we een adventskrans inkleuren terwijl Els een adventskrans maakte voor de klas.
Zedenleer
Vandaag overlopen we ons eigen zonnestelsel met de zon, de maan, de planeten…Maar na de oerknal ziet de aarde eruit als een kraterachtige massa, nog niets van groen. We leren hoe er dan leven is ontstaan: uit een oceaan als een soep van moleculen en atomen, we vertellen over cellen die zich kunnen kopiëren en samensmelten en als bij toeval…ontstaan de eerste complexe cellen die miljoenen jaren later zorgen voor leven op aarde.
Islam
We leren steeds over de moskee. We leren over de 3 belangrijkste moskeeën voor de moslims. We luisteren naar de Koran via Mekka live.
Vrijdag 29 november 2024
Op vrijdagochtend verzamelden we in de gang om de Sintliedjes nog eens te zingen. Ook zongen we het liedje “Mia” van Luc De Vos omdat hij vandaag precies 10 geleden gestorven is.
Daarna gingen we met project aan de slag. We maken een houten kerstboom. Veel werk voor de boeg: bedenken hoe we dit zullen aanpakken en welk stappenplan we zullen toepassen, planken van groot naar klein, hoeken van 60° meten, planken zagen en schuren.
Goed gewerkt! De planken zijn gezaagd en geschuurd. Volgende week bevestigen we dit aan een “stam”.














Na de speeltijd werkten we individueel aan rekenen.
Na de middag onthulden we ons raadsel van de week.
“Naaister die bleef zitten” -> Rosa Parks
We leerden over de burgerrechten, hoe het komt dat Rosa Parks zo bekend is geworden en wat ze teweeg heeft gebracht.
Daarnaast hoorden we nog enkele andere namen tijdens het verhaal van Rosa Parks. Maar over deze andere personen leren we op een ander moment. 😉
Het tweede uurtje verzamelden we samen met de andere klas voor een les “Rots en water”.














Fijn weekend!