Skip to main content
Klas Maxime 2425

Week 9 – 13 september

Maandag: De week starten we met Elly (Bernd & Channah) die erin vliegt met crea.
De crea kar komt binnengerold, samen met verhalen over de kunstenaar “James Ensor”. We kijken samen in een boek vol met schilderijen. Hij woonde en werkte in Oostende, in een winkeltje bij zijn mama vol met schelpen, maskers en allerlei prulletjes.

Daarom schilderen wij de zee…de zee van Ensor! En die is blauw met schuimend wit van de golven en een vleugje groen van de plantjes in de zee.
Foto’s tijdens zijn crea zijn niet zo eenvoudig, zeker niet in actie. Maar indien mogelijk proberen we er te delen.

Tijd om te gaan zwemmen of naar de sporthal te gaan.
In het zwembad is het vooral elkaar terug leren kennen en de nieuwe begeleiders kennis laten maken met de kinderen in het zwembad. We spetteren en chillen op onze rug. Allemaal blije gezichtjes in het water.

De sporters hebben even geluk of ze waren even nat als wij in het zwembad. Ze gaan met de fiets en zijn net op tijd binnen als het begint te regenen.
Tijd voor het onthaal, na de middag kunnen we eindelijk over ons weekend vertellen 🙂 hiervoor gebruiken we de ondersteunende communicatie (communicatiemappen, oogbesturingscomputers, ipads met communicatiebestanden…).
Eindigen met ’tijd voor taal’, we delen ons nog in in enkele taalgroepjes en gaan per niveau aan de slag. Een groepje met Mieke, eentje met Tiffany en een groepje bij mij.
Dinsdag: Tijd voor taal met een leuk spelletje voor Hava Nur, Elisa & Mackenzie. Ze krijgen elk 2 gekleurde balletjes en moeten goed naar het woord luisteren dat ik zeg. Dan moeten ze hun balletje op het rolletje leggen met de juiste klank. We maken het daarna nog wat moeilijker want dan moeten ze 2 klanken aanduiden. Tussendoor gaan Diethe en Ruth mee met Mieke om met de LOES-methode te werken.
samen met Zubeyr ook nog wat met de bal spelen.
Want na het taalkbokje is er altijd wat ruimte voor vrije tijd, al dan niet op de ipad.
Na de speeltijd gaan we verder met ons thema. We werken onze kleurplaten af en maken kennis met ‘Sam & Julia’ van het muizenhuis. Wie woont daar allemaal, hoe hebben ze elkaar leren kennen…
Om het thema duidelijk te maken aan onze schuifdeur moeten we nog wat in elkaar bricoleren, hiervoor hebben we de hulp nodig van iedereen.
Na de middag vertelt Vicky eerst een mooi verhaal.

Daarna werken we met Vicky onze deur af, we maken het doek vast met een nietjesmachine zodat het mooi vasthangt. En hangen het mooi terug aan de deur, nu kunnen we er heel wat info ophangen over ons thema.

Woensdag: 
We spelen opnieuw een gezelschapsspel ‘de verborgen sleutel’. Elk om beurt is er iemand het spook, die moet a.d.h.v. aanwijzingen een sleutel verstoppen. De anderen zoeken dan de sleutel. Een beetje ‘zoeken’ in het begin maar na 1 rondje spelen is iedereen al snel mee.
Tijdens het clusterproject passen we onze T-shirts, oh ja waarvoor deze T-shirts zullen dienen blijft nog even geheim tot volgende week 🙂
Verder kijken we wanneer iedereen jarig is en hoeveel jaar ze worden, want dit is belangrijk in ons thema ‘Verjaardag’. Ook maken we een tekening waarvan we vinden dat dit bij onze verjaardag past.
Donderdag: Rustige opstart met ons thema op donderdagochtend.
Om er daarna helemaal in te vliegen op de matten. Eerst goed ons lichaam wakker maken, dit doen we vandaag door met onze handen over onze armen/benen te wrijven. Ook schudden we on lichaam wakker via ‘Harmonics’. Hierbij schudden we aan de schouders en volgt het hele lichaam.

En uiteraard halen we er opnieuw onze parachute bij. Eerst gewoon wat wapperen, dan een bal erop houden maar ook eens de bal er doen afvliegen. Oei wat/wie gaan we er nu opleggen. Jawel hoor, wie wil mag eens vliegen op onze parachute.

Terwijl Zubeyr vliegt durft Diethe er zelfs onder te rollen. En diethe vliegt ook maar al te graag van schoot naar schoot. Ruth & Ahmad kijken vandaag liever gewoon toe. Volgende keer vragen we hen opnieuw of ze er eens op/ onder willen liggen.
Vorige week hebben we afgesproken met welke ingrediënten we dit schooljaar zullen koken. En het eerst ingrediënt is …….. MELK.
Vandaag beginnen we rustig en maken ‘bananenpannenkoeken’. Recept lezen + ingrediënten en materialen zoeken. Dit toen we adhv de communicatiemappen voor degene die deze hebben of we kijken naar het recept en zoeken het in onze ingrediëntenbak. En dan kunnen we erin vliegen.
 
Iedereen mag kiezen of hij/zij een grote of een kleine pannenkoek wil maken. Op eentje na zijn het allemaal grote geworden.
Volgende week een ander recept waar zeker melk in zit.
Vrijdag: We gaan tijdens de levensbeschouwing in de klas het thema Licht een heel jaar behouden als basis. We gaan lang werken aan de opbouw van ons onthaal. Vandaag zijn we begonnen met de kinderen  in de spotlight te zetten. Diethe en Mackenzie waren vandaag aan de beurt. “Wie zijn wij?, Hoe kunnen mensen ons herkennen?, Wat kunnen we goed? …”  Volgende week komen de andere kinderen aan de beurt.
Tijdens bewegend spel genieten we van het goede weer en mogen Elisa & Mackenzie buiten gaan fietsen. Diethe crosst in de gang wat rond op haar loopfietsje.
Zubeyr en Ruth blijven in de klas en spelen met de bal en hebben ook therapie.

De week wordt afgesloten op een muzikale manier met Joris. Ik ben zelf zeer benieuwd wat ze hier uitspoken 🙂