Skip to main content
Klas Kimberly 2324

Weekverslag 09 tot 13 oktober 2023

Maandag 09 oktober 2023

Op maandagochtend begonnen we met het vertellen van ons weekend. Iedereen had wel een aangenaam weekend gehad met leuke activiteiten.
Daarna kwam Sabrina in de klas om ons te helpen met taal. Lindert, Tuur en Jakob werkten in 1 groepje aan taalbeschouwing. Mathias op de computer met scoodle en Taha ging lezen in zijn taalmap.

Na de speeltijd deden we verder met ons taalgroepjes. Lindert, Tuur en Jakob gingen goed vooruit: een stappenplan volgen, zelf een stappenplan uitvoeren en een luisterles waarbij Kimberly ging voorlezen. Taha ging vooral aan het werk in zijn werkboekje 12 en Mattias met zijn oefeningen op scoodle.
Tijdens rekenen ging iedereen apart aan de slag. Mathias in zijn werkboek van rekenen samen met Janique. Taha kreeg vrijdag een schema van Kimberly om gemakkelijk te leren optellen. Daarmee ging ook hij vandaag verder oefenen. Tuur deed zelfstandig verder in zijn rekenboek. Lindert ging spiegelen en Jakob kreeg een maaltafeldoosje! We deden eens samen de oefening van het doosje en daarna gingen we ook aan de slag in het rekenwerkboek.

Sport 

Tijdens het sportmoment gingen we verder met atletiek. We warmden op aan de hand van een tikspelletje. Wie getikt was, moest met zijn of haar hand in de lucht staan. Iemand die komt bevrijden, tikt de andere leerling op de hand. Wie bevrijd is, neemt een hele grote sprong en loopt dan terug verder. Zo leren we ook terug verspringen tijdens het spelletje.

Na de opwarming gingen we in 2 groepen aan de slag. De eerste groep ging hardlopen van kegel naar kegel. De tijd werd gemeten en kon verbeterd worden bij een tweede poging. De andere groep ging verspringen op de mat. Nadat iedereen aan de beurt was geweest, gingen we wisselen van groep.

Dinsdag 10 oktober 2023

Op dinsdagochtend gingen we aan de slag in de klas met wero. We gingen dieper in op de kaarten. We bekeken nu eens de plattegrond van Bist. We leerden nieuwe begrippen: waterloop, autosnelweg, gewestweg, gemeenteweg… We leerden ook dat wegen namen kunnen hebben maar ook kunnen aangeduid worden door letters.
Anderzijds was Bernd ook bezig met een aantal leerlingen. Samen met Mattias heeft hij de tuin wat opgeknapt en het fruit uit de tuin geoogst. Daarna hielp Jakob ook nog even en ging Nastaran het vogelhuisje nog een laagje vernis geven.
Als afsluiter van de les gingen we ook kijken op de speelplaats waar we het vogelhuisje een plaats gingen geven. We zochten een gepaste boom uit: niet te veel lawaai, liefst niet in het Zuiden (te warm) en het Westen voor de regen. We namen ons kompas erbij en zochten ook even op hoe hoog het vogelhuisje best hangt. Ziezo, toch even nadenken maar we weten perfect waar we het gaan hangen!

Na de speeltijd kwam Pieter in de klas en ging iedereen individueel aan het werk in zijn of haar rekenboek. We leren echt om zelfstandig te werken en als de begeleiders even niet kunnen komen, toch al even verder te werken. Het lukte al vrij goed! Iedereen werkte zeer goed!

Muziek

Deze week was er een wonderlijk moment in de muziekles. We hadden al de gekende vogelgeluiden herhaald, een nieuwe geleerd (de houtduif en Turkse tortel) en gezongen. Joris wilde het verhaal verder vertellen toen we door de buitendeur een lachend geluid hoorden. Alle leerlingen keken blij verrast op: dat was het geluid van de groene specht! Die vloog voorbij en riep ons toe en jawel: de kinderen herkenden het geluid; fantastisch!

Woensdag 11 oktober 2023

Woensdagochtend gingen we met de taalgroepjes aan de slag. Mieke ging aan het werk met Taha, Nastaran en Mattias. Ze werkten elk individueel.
Kimberly werkte met Jakob, Tuur en Lindert. Ze maakten herhalingsoefeningen en daarna toetsen. Toets begrijpend lezen, taalbeschouwing en luisteren.
Mieke ging ook nog lezen met enkele kinderen.

Na de speeltijd gingen we in 3 groepen aan de slag.
Linde werkte aan sociale vaardigheden. Ze bekeek samen met de kinderen hun favorieten. Om het wat gemakkelijker te maken, konden de kinderen ook op de computer enkele dingen tonen of opzoeken. Blijkbaar heel interessante muziekkeuzes! Die bespreken we dan later in de klas…
Janique ging samen met Lindert en Tuur 1 kilometer wandelen. Ze moesten de afstand en tijd schatten van 100 meter, 200 meter, 500 meter en 1 km. Daarna nam ze Jakob en Taha mee voor een meetcircuit over 1 meter, 1 kilogram en 1 liter.
Kimberly ging in de klas aan de slag met de andere leerlingen in hun rekenboek.

 

Donderdag 12 oktober 2023

Op donderdagochtend gingen we eerst eens een kijkje nemen op de speelplaats naar de veranderingen. Het atelier maakte gebruik van ons plannetje voor het fietsparcours en tekende alle lijnen en pijlen die wij voorzien hadden. Zo werd ons plan echt concreet uitgevoerd. Iedereen was echt positief, ook de andere leerlingen. Tijdens de speeltijd werd er veel gefietst op ons parcours!


Daarna gingen we in de klas aan de slag met meetkunde. De leerstof die we de voorbije weken hadden ingeoefend, werd nu ook ingeoefend met andere oefeningen over lijnen, hoeken, driehoeken en vierhoeken… Nastaran ging individueel aan de slag met rekenen.

Na de speeltijd oefenden we eerst klassikaal verder op het onderwerp aanduiden. Het blijft nog moeilijk, maar we oefenen verder. Daarna ging Taha en Nastaran aan de slag in hun taalmap en Mattias op scoodle. Jakob, Tuur en Lindert deden spelling. Ook gingen enkele leerlingen lezen met Mieke.

Godsdienst 

Vandaag gaan we creatief aan de slag tijdens godsdienst. We gaan aan de slag met een recept van Hildegard van Bingen waarin ze met veel kruiden werkt. We maken kruidenkoekjes (lijkt op pepernoten) en leren nootmuskaat, kaneel en kruidnagel kennen. Die laatste maken we heel fijn met een vijzel. Wanneer de klas gedaan is, kunnen wel allemaal enkele koekjes meenemen naar huis.

Zedenleer

Het was een speciale les tijdens zedenleer vandaag, want onze Xiano zat ziek in de kamer naast ons in de villa. We hoorden hem soms wenen…en Jakob ontpopte zich als een erg zorgzame en medelevende jongen. We hebben van ver gezwaaid en een zoen kus gegooid. Daarna gingen we verder met prenten te zoeken voor onze aarde. Ondertussen leerden we Renée de vier natuurelementen kennen die zij zocht op haar vibe: vuur, water, lucht en aarde. Want zij is nieuw bij ons. Jakob en Lindert wilden nog eens het lied beluisteren en meezingen van Heijamanoover de vier elementen. Jammer dat Renée toen op therapie was Met de twee jongens keken we nog naar een filmpje van een man die een kleine beer redde uit een stromende rivier… 

Islam

Vandaag behandelen wij de volgende punten:
Wie is Allah? Hoe weten wij dat Allah bestaat? 
Introductie over het nieuwe thema: de profeet Mohammed (vzmh) 
-Wij luisteren naar videofragmenten en liedjes erover
-Wij luisteren naar de Koran

 

Vrijdag 13 oktober 2023

Op vrijdagochtend deden we verder met ons wero thema over de gemeente. We leerden ons oriënteren met behulp van de straatnaam, windrichting of roostervak. We leerden de verschillende wegen onderscheiden: autosnelweg, gewestweg, gemeenteweg, waterweg en spoorweg. Ook leerden we de verschillende woon-, handels-, industrie-, recreatie-, natuur- of landbouwgebied kennen. Tenslotte bekeken we ook nog de beschermde monumenten, dorpszichten en landschappen.

Zwemmen

We zwommen in 2 groepen. Eerste groep was Tuur en Nastaran. De tweede groep was Lindert en Jakob.

Crea

Oeps, vorige week was de klas erg uitgedund tijdens crea. Nastaran en Tuur mogen eerst hun eigen wolk nog maken, indien ze willenDe anderen hadden hun wolken al klaar en waren vorige week al begonnen aan een nieuw project. Elk boek heeft een verhaal met woorden en die zijn dan weer gevormd door letters. Maar elk boek heeft ook een kaft. En meestal zijn ze wel erg mooi. We maken de kaft van het verhaal: “de woordendief”, maar dan op onze eigen manier. We zien huizen, de lucht, de maan en héél veel letters. Sommigen kleuren dus verder aan hun huizen, anderen beginnen te tekenen.