Skip to main content

Maandag: We starten met een rustig onthaal en vertellen over het weekend. Sommigen waren gisteren aanwezig op het Ten Dries feest en vertellen wat ze er allemaal gedaan hebben. Het zagen er vooral weer allemaal zeer fijne en drukke weekends uit.
Daarna zorgen we ervoor dat we mee zijn met de kalender en zegt Manon ons welke datum het is vandaag. En samen maken we het overzicht van ons weekschema.

Na de speeltijd gaan we op de matten. Eerst wat opwarmen: trommelen op het lichaam (hard/zacht) van kop tot teen en we moeten zeker ook goed kunnen rollen. Daarna zijn we klaar voor het laatste thema, welk voorwerp brengt Machteld nu mee?? Ze komt terug de klas in met DEKENS!! waar ze zich onder verstopt heeft, net een spook. Maar wat gaan we nu doen met deze dekens? We leggen er ons op en slieren doorheen de hele klas en lange gang, pret gegarandeerd.

In de namiddag gaan we verder met het thema ‘opruimen’. We ruimen ons rommelhoekje eens op. Elk om beurt kiezen we een voorwerp en gaan we op zoek of er nog meerdere van hetzelfde zijn. We sorteren alles en tellen hoeveel we van elk voorwerp hebben. Daarna beslissen we samen of we het gaan houden, weggooien of in de weggeefkast gaan leggen. Zo is ons rommelhoekje weer proper opgeruimd en is er nog wat tijd voor vrij spel.

Dinsdag: We starten allemaal met een zelfstandig actief taakje. Zubeyr & Manon fietsen. Louis & Diethe spelen samen met de bal, Diethe in buiklig & Louis vanuit z’n mousse. Michelle heeft in buiklig voorwerpen van de ene kant van de mat naar de andere kant gebracht.

Sommige kinderen werken verder aan hun T-shirt bij crea. Anderen schilderen vrij op een stoffen zak die zal dienen als inpakmateriaal. Want uiteraard wordt dit een cadeau.

Tijd om deze namiddag te koken! Vandaag gaan we niet aan de slag met de tomaten aangezien Bernd en Mieke er niet zijn. Janique komt wel helpen in de plaats. We maken american pancakes. Eerst voor zorgen dat we alle ingrediënten hebben. Eitjes en melk gaan halen, alles zoeken in de bakken en dan kunnen we erin vliegen. Eitjes breken, mengen met de melk en de boter. Bloem, suiker en wat bakpoeder toevoegen en goed mengen maar. Uiteraard kunnen we niet koken zonder tussendoor wat zot te doen: met veel zingen, lachen, dansen en uiteindelijk wat pannenkoeken in de lucht te gooien vanuit de pan. Aan plezier en lekkere pannenkoeken geen gebrek.

Woensdag: Tijdens het keuzemoment dezelfde keuzes als vorige week: een spel of schilderen met stoepkrijt. Manon, Ahmad & Louis kiezen voor het spel en spelen ‘Slodderheks’ waarbij ze samen opzoek moeten naar de juiste ingrediënten voor de toverdrank van de heks.

Diethe, Michelle & Zubeyr gaan schilderen met het stoepkrijt. Maar vooraleer er geschilderd kan worden moet er heel wat geslaan worden met het stoepkrijt om het klein & fijn te krijgen.

Na de speeltijd luisteren we naar 2 verhaaltjes over opruimen en wassen. Louis vertelt het ene verhaaltje met z’n hoofdcontact en Diethe vertelt het andere verhaaltje met een klikcontact.

Met Bernd spelen we nog een spelletje, deze keer op de boerderij waarbij we vooral heel goed de kleuren moeten herkennen.

Donderdag: We gaan verder met het sorteren, iedereen krijgt individuele velcro-opdrachten die gemaakt moeten worden. Sorteren van auto’s of bloemen op kleur, tot het maken van matrixen waarbij er naar meerdere zaken moet gekeken worden om het correct te maken.
   

Na de speeltijd gaan we zwemmen. Ook in het zwembad moeten we eerst opruimen, want er ligt allerlei ‘rommel’ dat we kunnen sorteren op kleur. Elk om beurt mogen de leerlingen kiezen hoe we ons verplaatsen naar het materiaal (op de zij/ buik/ rug/ al springen/ stappend…) en dan moeten we het voorwerp naar de juiste plaats brengen.
Daarna is het tijd om nog even op muziek te zwemmen, eerst op de rug nadien op de buik. We eindigen met een rustig liedje waarop we kunnen chillen in het water.

Deze namiddag geen ICT. Tijd voor onze jaarlijkse clusteractiviteit BASEBALL!!
Alexandra maakte al 2 teams en dan kunnen we erin vliegen. Het is weer een fijne en geslaagde namiddag.

             
Daarna hebben we nog even tijd om terug tot rust te komen en mag iedereen nog wat vrij spelen op de ipad of naar een filmpje kijken.

Vrijdag: We starten met Joris en Vicky bij de muziekles. Die 2 hebben iets grappigs ontdekt, er liggen lange rietjes in de klas en als je daar heel stilletjes door babbelt kan de andere horen wat je zegt. Wat een grappig zicht, maar het werkte wel. Daarna is het tijd voor het serieuze werk, het vaderdaglied. Eerst nog even inoefenen en dan is het tijd voor de opname! Geen tijd voor foto’s tussendoor.

Na de lange speeltijd was er in de lange gang een muziekoptreden van klas Nele. Aansluitend hebben we nog geoefend voor ons vaderdaglied en werd er gezongen voor Xiano die jarig was. In de klas werden de stabilisators uitgehaald om nog even tot rust komen. Met nog een kwartiertje tijd, hebben we met de aardbeien die bijna overrijp bij de leerkrachten stonden, aardbeienmilkshake gemaakt. Samen aardbeien snijden en mixen.

Na de middag niets speciaal. De dames gaan paardrijden en de boys blijven in de klas voor enkele klusjes. Terwijl ze rustig liggen en spelen met de bal en de rups is het tijd om ook aan enkele rolwagens te prutsen zodat die weer in orde staan. Al die vijzen losmaken en weer vastdraaien, pret gegarandeerd.