Skip to main content
Klas Kimberly 2324

Weekverslag 08 tot 12 januari 2024

Maandag 08 januari 2024

Op maandagochtend begonnen we met het forum. Het was aan klas Els om het forum voor te bereiden. Ze lazen een nieuwjaarsbrief voor. Maar ook wij lazen onze nieuwjaarsbrief voor. Ook toonden ze een sprekend boek. Daarna zongen we nog samen de 2 liedjes die Joris had geoefend met de kinderen.

Na het forum kwam Sofie in de klas. Ze gaf een les over de afstand tussen 2 mensen bij het communiceren. De ene leerling wil graag al wat meer afstand dan de andere merkten we op. We hebben wel graag dat mensen op een veilige afstand blijven om te praten.

Na de speeltijd vertelden we uitgebreid over onze vakantie. Ook keken we naar 3 weekverslagen van karrewiet. Zodat we terug wat bijgebeend waren over de actualiteit.

Sport

Tijdens sport was Sofie afwezig. Kimberly nam de les over.
Als opwarming deden we een overloopspel. Wanneer iemand getikt werd, moest die in het midden staan met gespreide benen. Alle getikte kinderen stonden naast elkaar en vormden zo een hindernis voor de kinderen die moesten overlopen.

Als tweede spel deden we: tussen 4 vuren. De leerlingen werden in 2 groepen verdeeld. Ze kozen elk een kapitein, die leerling ging aan de andere kant staan. De groep probeerde samen om de andere leerlingen aan te tikken met de bal. Eénmaal aangetikt met de bal, ging die leerling bij zijn kapitein staan. Het spel ging verder tot er geen leerlingen meer over bleven in een groep. De groep met overgebleven kinderen was gewonnen.

Als afsluiter deden we nog eens het spel: dood of levend. Ons wel bekend van de weken voor de vakantie.

 

Dinsdag 09 januari 2024

Tijdens project brainstormden we over een nieuw project. De kinderen willen graag leren filmpjes of video’s maken. Natuurlijk kan dit zeer uitgebreid. Ze kozen voor een filmpje met begin- en eind generiek. Daarna zochten we ook nog uit hoe de kinderen dit graag zouden verwezenlijken: met poppen, zelf uitbeelden… Ze kozen voor zelf uitbeelden a.d.h.v. een bestaand verhaal.
Daarna bezochten we de bibliotheek. We zochten een gepast verhaal uit om na te spelen. Het was nog niet gemakkelijk om een verhaal te vinden die hen allemaal interesseerde.

Na de speeltijd kwam Pieter in de klas en werkten we allemaal individueel in ons rekenboek.

Muziek

De muziekles werkte rond de akoestische gitaar. We leerden de delen van de gitaar kennen, hoe de gitaar geluid produceert én de precieze bouw van de gitaar. Daarvoor gebruikten we akoestische gitaren en filmpjes met uitleg. We speelden ook zelf gitaar. Daarvoor gebruikten we gitaren in open stemming, gestemd in het akkoord van C. Zo kun je de snaren bespelen zonder de fretten te gebruiken en klinken ze toch mooi samen.

Woensdag 10 januari 2024

Op woensdagochtend kwam Mieke in de klas. Tuur maakte zijn taaltoets. Jakob, Lindert en Mattias werkten individueel aan spelling. Taha werkte samen met Mieke. Ook las Mieke nog samen met enkele leerlingen op de tablet.

Na de speeltijd werkte Jeanique aan metend rekenen met Lindert en daarna Tuur. De anderen werkten individueel in hun rekenboek.

 

Donderdag 11 januari 2024

Tijdens maatschappelijk rekenen werkten we met de positietabel. We leerden getallen tot 10000 schrijven in de positietabel. Daarna legden we ook het juiste getal met concreet materiaal.
Ook gingen we omgekeerd te werk. Kimberly legde een getal met MAB-materiaal. De leerlingen schreven het getal op in de positietabel.

Na de speeltijd werkten we samen aan de leestekens. Wanneer gebruik je een: punt, vraagteken of uitroepteken? Daarna werkte Taha met Mieke aan leesoefeningen. Mattias, Jakob en Lindert werkten zelfstandig aan spelling met Kimberly.

Godsdienst

We begonnen ons eerste les godsdienst van het nieuwe jaar met het babbelspel, terug effen loskomen na de vakantie. We hadden meningsvragen, uitbeeldvragen, stellingen, … Vertellen wat er op de prent te zien is, lukt goed; een eigen mening formuleren is voor de meesten heel moeilijk. Leuk samen-gebabbeld!

Zedenleer

Tijdens zedenleer gaan we de volgende weken werken rond het volgende boek: “Vrede is de mooiste kleur”. Vandaag vertellen we het eerste verhaal: oorlog en vrede. Een koning en een koningin maken ruzie over de kleur van hun land. De ene wil wit, de andere zwart. Na jaren ruzie komt er een oorlog van. Maar de soldaten grijpen in en bombarderen elkaar met blauw en geel. En…de volgende ochtend kleurt alles groen, beiden vinden het de mooiste kleur en er komt eindelijk vrede in het land.

Moest het zo ook maar kunnen in Rusland en Oekraïne, Israël en de Palestijnen en elders op de wereld…We zoemen even in waarom landen in oorlog zijn.

Islam
Wij hebben een klas gesprek gehad over de vakantie en het nieuwe jaar.  Daarna hebben wij verder naar de lange film: de Messenger gekeken (Nog niet uitgekeken). Het gaat over het levensverhaal van de profeet Mohammed (vrede zijn met het). Wij hebben de les beëindigd met de Koran.

 

Vrijdag 12 januari 2024

Op vrijdagochtend is het ons wekelijks raadsel die opgelost wordt.
‘Stormklok op de markt’ -> Belfort!
De kinderen kregen een les over het belfort. Waarvoor diende het Belfort? Hoeveel klokken heeft het? Waar vinden we er in België?

Na de intro gingen we verder met wereldoriëntatie. We deden een korte herhaling: Wat is hernieuwbare energie en niet-hernieuwbare?
Daarna kwam ook nieuwe leerstof aan bod:  Hoe ontstaat dag/nacht? Waarom is er een schrikkeljaar?
We hadden het ook over het weer: de temperatuur, de neerslag, de bewolking en wind.
Allemaal heel interessant. Want alle kinderen willen graag veel te weten komen tijdens de wero lessen.

 

Zwemmen

 

Crea

We nemen een vliegende start in 2024 tijdens crea. We bekijken eerst prenten en boeken van vogels (want de echte vliegen te vlug weg) en bespreken de delen: kopje met ogen en snavel, borst, vleugels, staart, pootjes…en bekijken de verhoudingen. Er zijn zangvogels, trekvogels, vogels in een kooi, vogels op een tak…in allerlei kleuren. Sommige leerlingen tekenen, stap voor stap. Anderen gaan zelfstandig met een stappenplan aan de slag. Daarna halen we de waterverf erbij en schilderen bonte kleuren.