Skip to main content
Klas Kimberly 2324

Weekverslag 23 tot 27 oktober 2023

Maandag 23 oktober 2023

Op maandagochtend begonnen we met het weekendverslag. Het ging vrij vlug. Iedereen kon kort en bondig vertellen wat hij/zij gedaan had. Daarna keken we ook nog even naar ‘de week van Karrewiet’. Wie had goed geluisterd? Want we maakten een online quiz hierover.
Daarna gingen we aan de slag met taal. Taha ging lezen en schrijven. De laatste loodjes van zijn taalmap! Mattias werkte op de computer voor taal. Jakob, Tuur en Lindert deden een telefoongesprek en leerden bij over open en gesloten vragen.

Na de speeltijd deden Jakob, Tuur en Lindert nog even verder. Hoofdletters, wanneer gebruiken we ze nu precies? Bij namen, landen, aan het begin van een zin… We maakten ook nog oefeningen erop. Dat ging vrij goed! Het andere lesje ging over mopjes. Wat zijn precies mopjes? Welke teksten voldoen aan deze criteria?
Daarna gingen we rekenen. Jakob ging aan de slag met Janique. Ze onderzochten de halve kilo. Taha ging splitsen tot 10. Mattias deed verder aan zijn blokkenbouwsels en Tuur ging ook nog even mee met Janique om de les van lengte, inhoud en gewicht af te werken.

Sport

Tijdens de sport werden er groepjes gemaakt van de beste disciplines bij atletiek.

De beste verspringers:

De beste sprinters:

De beste kogelstoters:

Daarna gingen we aan de slag met een doorloop van oefeningen. We begonnen op de airtrack met een dier na te doen. Daarna moest je op de banken lopen. In de tunnel kroop je als een worm en op de plinten moest je gaan springen. Aan het klimrek kroop je naar boven en schoof je opzij en naar beneden. Tenslotte ging je op de verhoogjes gaan stappen. Heel intensief maar een toffe oefening!

Dinsdag 24 oktober 2023

Op dinsdagochtend gingen we met project aan de slag. We hadden veel te doen. Ons voederhuisje afwerken, ons gepimpt vogelhuisje ophangen en een aangekocht vogelhuisje met pindakaas ophangen. Ook voor ons voederhuisje zochten we een gepast plekje uit! Niet gemakkelijk want we moeten rekening houden met allerlei factoren: de windrichting, de hoogte, een centraal plekje op de speelplaats…

Na de speeltijd gingen we rekenen. Ook Pieter kwam ons ondersteunen in de klas. Mattias ontfermde zich over de blokkenbouwsels, Taha ging splitsen tot 10, Nastaran werkte in haar herhalingsbundel, Jakob oefende zijn maaltafels verder in en Lindert deed oefeningen met de ZRM en niet-opgaande delingen. Er werd hard gewerkt en de tijd vloog voorbij!

Muziek

In de muziekles vertelde Joris een behoorlijk stuk uit ‘de club van lelijke kinderen’. Daarna herhaalden we het lied van vorige week en leerden er een begeleiding bij spelen op piano en gitaar. Daarvan maakten we een opname: Nastaran speelt piano, Tuur speelt op de gitaar, Lindert speelt op de honkytonk-piano. Taha, Jakob, Tuur en Joris vormen het koor. We sturen de opname ook naar Kimberly, dan kan zij die doorsturen naar de ouders.

 

Woensdag 25 oktober 2023

Op woensdagochtend ging Nastaran in haar themabundels werken, Mathias werkte op scoodle en Taha deed talige oefeningen met Mieke. Jakob, Lindert en Tuur deden spelling. Aangezien er hier en daar eentje even weg moest uit de klas en we niet in ons taalgroepje konden werken.

Na de speeltijd ging Mathias met Linde het blad ‘Wie ben ik?’ invullen. Taha en Nastaran maakten met Janique oefeningen rond metend rekenen: 1 liter, 1 kilogram en 1 meter. Jakob, Lindert en Tuur werkten in hun rekenboek.
Om 12uur sloten we af en gingen we naar de voorleesronde van Halloween. We luisterden en keken geboeid naar het verhaal: ‘Heksje Hennie en Helmer’. Iedereen vond het een prachtig verhaal en zeer goed gespeeld van Mieke! Want spontaan ging onze klas applaudisseren na het verhaaltje!

 

Donderdag 26 oktober 2023

Op donderdagochtend werkten we rond coördinaten. We deden dit aan de hand van een online spel: zeeslag. Om beurt moesten de kinderen een coördinaat zeggen. Het coördinaat werd aangeduid, hopelijk hadden we dan een schip van de tegenstander geraakt. We merkten wel dat we heel snel moesten zijn. De coördinaten zijn wel vrij goed gekend bij de kinderen.
Daarna gingen we aan de slag met rekenen. Mattias werkte in zijn werkboek rond blokkenbouwsels, Tuur deed een les rond de maal- en deeltafels, Jakob ging rekenen met 3 termen, Taha deed splitsingen tot 10, Lindert en Nastaran maakten een toets omdat hun thema klaar is.

Na de speeltijd gingen we verder oefenen op de werkwoorden en persoonsvormen. Vrij moeilijk nog voor de kinderen. Maar oefening baart kunst! We luisterden naar een algemene uitleg. Daarna maakten we 2 werkblaadjes hierover. Wie klaar was, ging lezen met Mieke of werkte aan spelling.

Godsdienst/Zedenleer 

Vandaag bleven we tijdens levensbeschouwing met de 2 klassen samen. We hebben naar aanleiding van 1 november met de verschillende godsdiensten bekeken hoe er omgegaan wordt met de dood, de begrafenis, de begraafplaats, … elk om beurt hebben wij, Elly, Mohi en Els een stukje naar voor gebracht rond afscheid bij onze eigen levensbeschouwing. Daarop konden de kinderen vragen stellen en werd het gesprek opengetrokken.

Islam

Tijdens islam lessen deze week behandelen wij het volgende thema:
Het levensverhaal van de profeet Mohammed (vzmh)
-De geboorte en kindertijd van de profeet
-Wij luisteren naar videofragmenten en liedjes erover
-Wij luisteren naar de Koran

Vrijdag 27 oktober 2023

Op vrijdagochtend gingen we verder met ons wero thema. We gingen eerst aan het werk met onze eigen gemeente: Deinze. De soorten gebieden in onze gemeente en bijzondere monumenten in onze gemeente. Daarna vergeleken we foto’s. Welke foto’s waren genomen in de stad of het dorp? Ook koppelden we de foto’s aan de verschillende soorten gebieden. (Landbouwgebied, natuurgebied, woongebied, handelsgebied, industriegebied en recreatiegebied) Als laatste bekeken we foto’s en gingen we ze benoemen als ‘beschermd gebied of monument’. Dit lukte vrij goed.
Daarna maakten we klassikaal een testje over het thema.

Zwemmen 

Geen foto’s 🙂

Crea

Vandaag is de maan of de zon aan de beurt tijdens crea, afhankelijk van een dag of nacht lucht. We tekenen eerst een ronde vorm. Daarna werken we met gouden verf gemengd met zand uit de zandbak. Omdat het bijna vakantie is krijgen de leerlingen ook nog even” chill” tijd!

 

FIJNE VAKANTIE!