Skip to main content
Klas Kimberly 2324

Weekverslag 29 januari tot 2 februari 2024

Maandag 29 januari 2024

We begonnen de week met het vertellen van ons weekend. Sommigen stonden te popelen om het weekend te vertellen want er waren spannende dingen gebeurd! De politie heeft 2 boeven gevangen in Lindert zijn tuin/bos! Lindert lag rustig te slapen toen het gebeurde. Maar mama en papa hebben toch spannende momenten beleefd. Zelfs kwam een helikopter eraan te pas!
Na ons weekend te vertellen, keken we naar de week van karrewiet en maakten we de quiz.

Daarna vertelde Kimberly ‘The grej of the day’: Kleurenspektakel in de nacht.

Het tweede uurtje werkten we aan taal. Taha maakte een les spelling. Lindert, Tuur en Jakob gingen aan de slag met de les: Houd de dief! We luisterden naar een nieuwsflash en zochten eens even op de website van de politie naar: vermiste personen, gezochte personen, most wanted, robotfoto’s, cel vermiste personen… Allemaal onderwerpen waar wij over bezig zijn in taal. De kinderen waren hier zeer nieuwsgierig over en stelden veel vragen.

Na de speeltijd gingen Lindert en Tuur mee met Janique om te werken rond geld en teruggeven van geld. Jakob, Taha en Mattias werkten zelfstandig aan spelling.
Het tweede uurtje werkten Taha en Jakob aan taaloefeningen. Ze vonden het samenwerken wel leuk en het ging goed vooruit!

Sport

Deze week deden we verder met onze yoga oefeningen rond het lichaamsbesef. We begonnen met de opwarming: Iedereen liep rondjes in de zaal, als Sofie het cijfer 1 riep, moest iedereen in plankhouding staan. Riep Sofie het cijfer 2 ging iedereen met de benen in de lucht liggen en proberen om de grond niet te tikken. Bij het cijfer 3 moest je 10 keer de grond tikken en in de lucht springen.
Bij de kernoefening werkten we in 3 groepjes en elke week schuift het groepje leerlingen door om een andere soort oefening te doen.
Groepje 1: Op het kaartje staat een individuele oefening. De uitleg staat achteraan. Iedereen probeert die oefening zo goed mogelijk uit te voeren.
Groepje 2: 1 leerling gooit met de dobbelsteen. Er staat op een blad 4 soorten oefeningen. Iedereen probeert die oefening individueel uit te voeren.
Groepje 3: Op een kaartje staat een oefening per 2 uitgebeeld. Iedereen probeert met een partner de juiste houding aan te nemen.

Dinsdag 30 januari 2024

Op dinsdagochtend werkten we verder aan ons project. Jakob en Nastaran namen een filmpje op over hun ingeoefend mopje. Ondertussen spraken Taha en Nastaran hun teksten in voor het sprekend boek. Daarna gingen ook Lindert en Tuur hun mopje inoefenen en opnemen. Volgende week nog het mopje van Tuur en Taha opnemen en kunnen we beginnen met monteren.

Na de speeltijd gingen we met rekenen aan de slag. Pieter hielp met Nastaran en Taha. Kimberly hielp Jakob, Lindert en Tuur. Iedereen heeft zeer goed gewerkt! Dat verdiende een kwartiertje scoodle.

Muziek

Joris had een nieuwe ukelele mee naar de muziekles. Eentje waar de kinderen wél mogen op spelen. Dat deden we dan ook. We leerden hoe je de ukelele best laat klinken en speelden om de beurt. We speelden ook vraag en antwoord-muziekjes met iemand op piano en iemand op ukelele. De ukelele was daarvoor gelijk gestemd met de zwarte toetsen van de piano, waardoor het mooi samen klonk.

 

Woensdag 31 januari 2024

Tijdens taal gingen Lindert, Jakob en Tuur samen aan de slag. Ze werkten verder aan de les van ‘Houd de dief!’. Daarbij moesten ze het verschil aangeven tussen innerlijke en uiterlijke kenmerken van een persoon. Ook leerden ze een persoonsbeschrijving geven van iemand. Mattias werkte individueel op zijn computer aan taal. Taha ging met Mieke aan de slag. Ze werkten rond krantenartikels en kattebelletjes. Nastaran werkte verder met Channach, de kinderverzorgster, aan het thema familie.

Na de speeltijd hadden we een klasgesprek rond seksuele opvoeding. Deze les ging over het mannelijk voortplantingsorgaan. Ondertussen werkte Janique met Nastaran aan een rekenles: de kilogram. Het tweede uur ging iedereen individueel aan de slag met hun werkboeken van rekenen.

 

Donderdag 1 februari 2024

Tijdens maatschappelijk rekenen werkten we rond constructies. Bij de eerste oefening maakten we van de constructie een grondplan. Bij de tweede oefening werkten we rond de aanzichten van een constructie. Bij de derde oefening maakten de kinderen zelf eens een constructie aan de hand van een foto. Tijdens de laatste oefening moesten de leerlingen tellen hoeveel blokken een bepaalde constructie bevatte.
Ook gingen Lindert en Nastaran paardrijden in de ochtend.

Na de speeltijd gingen we aan de slag met de auteur: Riet Wille. Zij komt dinsdag bij ons op school een lezing geven. Hierdoor zochten we eens wat informatie op over haar en maakten de leerlingen een biografie over haar. Niet gemakkelijk!
Ondertussen was  Nastaran aan de slag met de Nederlandse taal met oefeningen op scoodle en ook met themablaadjes die ze thuis verder kan inoefenen.

Godsdienst

Deze week stond in het teken van Lichtmis. Wat is Lichtmis? Welke rituelen worden rond Lichtmis gedaan? Wie houdt thuis de traditie aan van Lichtmis? Wat hebben pannenkoeken te maken met Lichtmis? Enkele vragen die aan bod komen tijdens ons gesprek vooraleer we samen aan de slag gaan. Daarbij maken we pannenkoekendeeg, bakken we kleine pannenkoekjes en mogen we er natuurlijk ook van proeven. We delen er ook graag uit aan onze klasgenoten van Zedenleer en Islam. We kregen ook bezoek van de leerlingen Zedenleer die ons een gedicht komen voordragen.

Zedenleer

Vandaag lopen we rond in Ten Dries om ons gedicht voor te dragen.

Islam

Wij hebben verder gewerkt aan de 5 zuilen van de islam.
Wij hebben de les beëindigd met de Koran.

 

Vrijdag 2 februari 2024

Op vrijdagochtend werd het raadsel van de week onthuld én deze keer geraden!
‘Lichtspektakel in de nacht’ = Noorderlicht
Hoe ontstaat het noorderlicht? In welke landen kan je het  noorderlicht zien?

Daarna gingen we verder met ons thema van wereldoriëntatie. We bespraken de levende en niet-levende natuur die zich aanpast. Planten, dieren en mensen passen zich aan de omgeving aan en ze zorgen er ook voor dat ze zich voortplanten. Bij het onderdeel mensen die zich aanpassen en voortplanten, bespraken we ook even de puberteit. Het lichaam die zich aanpast naar volwassenheid. Welke gevaren brengt dat met zich mee? Opstandig gedrag maar ook slechte gewoontes. Ook bij bijvoorbeeld voeding. Een gezond eetpatroon is zeer belangrijk tijdens de groei van jouw lichaam.

Zwemmen

Crea

Vandaag lijmen we een stuk papier in met behangerslijm. Daarna scheuren we dit in kleine stroken en kleven die rond onze vogel. We zorgen voor enkele laagjes zodat de vogel hard wordt. De leerlingen die nog geen vogel vormden zijn vandaag ook aan de beurt.

Ergo

Mattias blonk uit in masterniveau! Proficiat!