Skip to main content

Maandag: een rustig onthaal waarbij iedereen op het gemakje verteld over z’n weekend. Daarna nemen we er de kalender bij en oefenen we de dagen van de week maar ook vandaag/ gisteren/ morgen nog wat in.

Na de speeltijd halen we er onze matten bij maar ook een ganzenbord. De komende periode gaan we samen een ganzenbordspel spelen. Tijdens het spel oefenen we op rechtop zitten zodat we iedereen goed kunnen zien en we samen de opdrachten kunnen uitvoeren.
                        
In de namiddag bereiden we ons nog een beetje voor op de voorleesronde van morgen. We maken nog kaartjes die we op ons tafelblad kunnen hangen om te weten naar welke verhalen we gaan luisteren. We tonen ook onze serviettenhouder aan Sofie.

Dinsdag: We starten allemaal in de stabilisator zodat dit al gedaan is voor we aan de voorleesronde beginnen. Manon fietst ook nog een beetje. Tijdens het staan mag er wat vrij gespeeld worden of gaan er al enkele therapieën door.

Tijd voor de voorleesronde, deze is dit jaar in het thema van de jeugdboekenmaand ‘Sport & Spel’. Op voorhand mocht iedereen 4 verhalen kiezen waar ze naar willen gaan luisteren. Elk verhaal zal een half uurtje duren en zo is de hele dag gevuld met leuke verhalen met elk hun eigen uitwerking. Zo zijn er actieve verhalen, verhalen met een sensorische verwerking, veel muziek, vliegertjes maken of gewoon het verhaal dat op een heel gekke manier gebracht wordt. Op het einde van de dag zien we alleen maar blije gezichtjes!!

Woensdag: We starten met het keuzemoment: ofwel naar het boekje luisteren met een sensorisch parcours erbij of een gezelschapsspel spelen. Zubeyr kiest voor het boek met het parcourstje terwijl Manon, Michelle, Diethe en Louis voor het gezelschapsspel kiezen. Ze spelen monopoly junior.

Na de speeltijd kijken we naar een filmpje van ‘Het Zandkasteel’ over het restaurant en waar we nadien een korte bespreking van doen.

Daarna komt Bernd nog langs in de klas en spelen we het spel van ‘Vos laat los’.

Donderdag: We werken verder aan ons bestekzakje met onze menu erop. Vandaag kleuren we ons bestek in om er nadien in te stoppen, zodat we een fleurig bestekzakje hebben.

Tijdens het zwemmen zetten we verder in op ‘durven’. Duiken van op een bed, duiken van op de rand en samen met een begeleider vanop de kant in het water vallen. Wie durft dit allemaal? Of wie durft er sommige zaken.

We sluiten de dag af met een ICT-lesje. Diethe en Michelle werken elk om beurt samen met Ellen met hun oogbesturing. Zubeyr gaat aan de slag met zijn klikcontact en Louis werkt even op de ipad om nadien met Luna mee te gaan om nog even met zijn hoofdcontact te werken. Manon gaat eerst mee met Mieke voor wat taal en gaat nadien aan de slag op de computer. Yacoub kijkt heel rustig/ ontspannen vanuit zijn relax naar een filmpje op de ipad.

Vrijdag: Joris rolt een grote kar vol met djembés onze klas binnen. Samen spelen we verschillende ritmes en zingen er woorden bij. Zo spelen we het ‘kusjes’ ritme, het ‘verjaardagsritme’ en het ritme ‘leve de zon’. Iedereen speelt ook een solootje voor de klas, met of zonder hulp.

Ondertussen beginnen Michelle en Manon ook met de voorbereiding van hun vormsel. We zullen nu tot aan de paasvakantie wekelijks op vrijdagochtend samenkomen met de 4 leerlingen die hun vormsel doen. Na de paasvakantie zullen we dan starten met de voorbereidingen voor de talentensprong. We hebben het vandaag gehad over de kerk – wat zien we aan de buiten- & binnenkant. Voor ons vormsel zijn we ook al gedoopt in de kerk en was er onze eerste communie. We hebben het ook over de priester, zijn kledij, het altaar, over bidden, het kruisteken…

Na de lange speeltijd en de stabilisators, doen we eerst een stiltemomentje. Erna trekken we naar buiten want… wat staat daar nog steeds te staan?…. de kerstboom!! We hebben een put gemaakt aan onze klas wat heel wat plezier opleverde voor de leerlingen. Erna moest ik nog de boom uit de pot krijgen. Oei oei oei… we schakelen dan maar hulp in, maar dit was ook een voorstelling op zichzelf. Wat een gelach want zelfs met 2 is het hard werken!!! Uiteindelijk lukt het en zit de boom in de grond en krijgt hij veel water. Erna is het al tijd om uit de stabilisators te gaan en ons klaar te maken voor de leefgroep.

 

Deze namiddag paardrijden voor Diethe, Michelle & Manon. Voor Manon staat er iets speciaals op de planning, zij mag op straat gaan paardrijden!!!! De anderen werken hard verder met hun oefeningen. In de klas blijven Louis, Yacoub en Zubeyr samen met Ellen voor nog wat communicatie!