Skip to main content
Klas Kimberly 2324

Weekverslag 18 tot 22 september 2023

Maandag 18 september 

Maandagochtend hebben we verteld over het weekend. Iedereen had toffe dingen gedaan. Mattias had feest gevierd en taart gegeten voor zijn verjaardag!

Nadat iedereen verteld had, hebben we taal gedaan. Lindert en Jakob werkten in 1 groepje. Ze beluisterden fragmentjes over Kapitein Geelstaart en Matroos Blauwoor. Ze moesten bepalen wie de boodschapper en ontvanger was. Mattias heeft oefeningen gemaakt op scoodle en Taha heeft gelezen en taaloefeningen gedaan met Sabrina.

Na de speeltijd deden we nog even verder met taal. Ook Janique kwam in onze klas. Ze hielp ons en maakte een mooie tekening voor Mattias. We schreven er allemaal onze naam op. Daarna gingen we rekenen. Lindert deed metend rekenen,  Jakob maakte optellingen en aftrekkingen tot 100 en Taha splitste tot 9.

Het was een bijzondere dag in de klas want Mattias was jarig! Hij werd 13 jaar! We versierden zijn rolstoel en kregen van hem een lekkere verrassing!

Lindert

In de namiddag gingen we sporten.
Als opwarming deden we tikkertje. De tikkers waren: Xiano, Abderahim, Jakob en Tristan. Als je getikt was, moest je stilstaan. Wanneer iemand jou bevrijdde moest je supersnel wegrennen.
We gingen wandelen op de vele lijnen in de sportzaal. Als je iemand tegenkwam, deed je een high five. Dan zei je: ‘hallo’ en moest je u omdraaien en terug verder wandelen.
We waren in 2 groepen verdeeld. De ene groep moest per 2 racen tegen elkaar. De andere groep ging kogelstoten.
We moesten de les iets vroeger stoppen. Want er kwam iemand ons waarschuwen dat er heel felle regen op komst was. Onderweg naar school kregen we toch een heftige regenbui op ons. Iedereen was goed nat!

Jakob

 

Dinsdag 19 september 

Tijdens project zijn we eerst aan de slag gegaan met een krijtverf spuitbus. We hebben ons sjabloon gebruikt en een zebrapad op de speelplaats gespoten. We kleurden 4 blokjes. Het zebrapad ligt ter hoogte van klas Julie.

Terug in de klas hebben we in 2 groepjes gewerkt. Taha en Lindert hebben de cirkel van vorige week uitgesneden met een afbreekmes. Jakob en Tuur hebben een pijl naar rechts getekend en uitgesneden.

Daarna hebben we opgezocht hoeveel een nieuwe spuitbus kost. Want er zat niet veel meer in onze spuitbus. Voor de andere sjablonen hebben we nieuwe bussen nodig.

Tuur

Tijdens het rekenblok kwam Pieter terug helpen in onze klas. Iedereen ging apart aan de slag. Tuur had een les ruimtelijke oriëntatie, Lindert nam de stambreuken onder de loep, Jakob ging logisch denken in zijn rekenboek en Taha leerde splitsen tot 9.

Nadat Pieter de klas verliet, gingen we spelling doen. Iedereen ging alleen aan de slag met hulp van Kimberly.

Els had een verrassing mee naar de school. Ze bracht haar hond Maurice mee. Ze kwam eens langs in onze klas. We mocht Maurice eens aaien. Het is een heel brave hond.

Tuur

Muziek

In de muzieklessen gaan we dit trimester vooral aan de slag met ’toneel’, ook een onderdeel van het leergebied ‘muzische vorming’. Daarvoor leest Joris iedere week een stuk uit ‘de club van lelijke kinderen’. Dat is een spannend boek. Na het verhaal spelen we situaties, personages en emoties uit het boek na. Deze week speelde iedereen om de beurt de kwaadaardige generaal Isimo die een toespraak gaf. We leerden hoe we met ons lichaam en onze stem zelfzeker en streng kunnen overkomen. En het was boeiend om zien hoe goed de leerlingen dat konden spelen!

 

Woensdag 20 september 

Tijdens de les creatief met taal zijn we naar onze schoolbibliotheek gegaan. We kozen een leesboek uit op ons niveau. Daarna gingen we in groepjes aan het werk. Taha ging in zijn taalmap aan het werk. Jakob en Lindert gingen om beurt gaan lezen met Mieke in hun leesboek. Tuur, Lindert en Jakob gingen om beurt met Kimberly aan de slag om de blog te schrijven.

Na de speeltijd kwam Linde in de klas. We gingen aan de slag in ons rekenboek. Taha en Jakob werkten aan herhalingsoefeningen. Lindert verdiepte zich in de soorten hoeken en zijden. Tuur ging als een sneltrein te werk met de startlessen van zijn werkboek.
Om half 12 vertrokken Jakob en Taha naar de villa. Ze moesten vroeg eten want in de namiddag deden ze mee met het voetbaltornooi in Wetteren. Er stond spaghetti op de menu! Een echte sportmaaltijd. Tuur en Lindert bleven met Kimberly in de klas. Ze werkten nog wat door in hun werkboeken.

 

Donderdag 21 september 

Tijdens maatschappelijk rekenen gingen we verder op onze oefeningen van de vorige weken. We verdiepten ons vandaag in de soorten hoeken. Hoe herkennen we die? Wat is het verschil? Hoe noemen we die hoeken? Na deze klassikale oefeningen gingen we ook nog individueel aan de slag in ons rekenboek.

Na de speeltijd herhaalden we de werkwoorden. Wat zijn werkwoorden? Kun je ze herkennen en aanduiden in een zin? In het tweede uur ging Mieke lezen met Taha. Jakob, Tuur en Lindert gingen aan het werk in hun spellingsboek.

Godsdienst

Vandaag gingen we met het thema ‘We horen bij elkaar’ aan de slag. Het begon met een verhaal waarbij enkele jongeren op uitstap waren met hun juf. Ze kwamen bij een hele oude kerk – een abdij, waarbij het dak verdwenen was; er stond kunstwerken in de tuin; de tuin stond vol met kruiden en kwamen zo bij Hildegard van Bingen. Wie is dit? Wanneer heeft ze geleefd? Ze leefde als non. Een abdij, klooster, nonnen, broeders, monikken, …. waren allemaal ongekende woorden dus gingen we samen op zoek wat die betekenden. De komende weken gaan we verder aan de slag met dit thema.

Zedenleer

Vandaag tijdens zedenleer zoemen we in op Nastaran en haar land van herkomst. We spreken over Iran. We zoeken de Godsdienst op, de Islam, en luisteren naar de oproep voor gebed. We leren over een hoofddoek of hijab en de boerka. De huizen zien er ook helemaal anders uit. Heeft dat met het klimaat te maken? Tot slot kijken we ook naar de dieren en de beer is alom vertegenwoordigd. Onderweg stellen we ook vraagjes op voor Nastaran om ons te helpen haar thuisland beter te leren kennen. Renée was jammer genoeg op onderzoek bij Stefanie(ergo) en had maar een klein stukje les. 

Islam

Wij leren nog altijd over de God (Allah).
Wij vertrekken vanuit de vraag: kennen wij Allah goed genoeg?
Wie is Allah? Wat zijn eigenschappen?
Wij leren over Allah middel de Koran en ook middels zijn schone namen
en eigenschappen. Wij leren het juiste uitspraak en de betekenis van de ”shahada” (de geloofsgetuigenis)
Wij gebruiken korte hoofdstukken uit de koran, verhalen, filmfragmenten en liedjes om Allah goed te leren kennen, zoals:
  • Hoofdstuk Al-ikhlas (oprechte), Koran: hoofdstuk 112
  • Lidje Al-khaliq (de schepper)
  • Videofragmenten: Deen voor kids (afleveringen 1,2,3, 4, …..)
  • Verhalen uit de Koran: het begin
Wij Kijken/luisteren naar de Koran via Mekka live

Vrijdag 22 september 

Tijdens de lessen wero gingen we aan de slag met onze foto’s van vorige week. We namen er een stratenplan bij en zochten op het plannetje de 6 verschillende plaatsen waar de foto’s genomen werden. Ook zochten we uit waar we de nutsvoorzieningen hadden gezien. Ook daar plaatsten we het juiste cijfer op de kaart bij. Daarna namen we er ook de windroos bij. Waar is het noorden?

Lindert en Mattias gingen zwemmen. Tuur, Taha en Jakob bleven in de klas om nog even te werken. Tuur werkte nog wat taal en spelling af, Jakob ook en Taha ging aan de slag in zijn rekenmap.

Crea

We keken eerst nog eens in het boek vol wolken van kunstenaar Jan. En toen…kregen we al een idee. We krijgen een héél klein beetje witte verf en een sponsje. Hiermee maken we witte wolken op onze achtergrond van vorige week. Tot slot krijgen we nog een vleugje geel, voor een straaltje van de middagzon…