Skip to main content
Klas Kimberly 2324

Weekverslag 19 tot 23 februari 2024

Maandag 19 februari 2024

Op maandagochtend kwamen we terug in de klas na een weekje vakantie! Iedereen had veel te vertellen. Sommigen gingen op reis, maakten leuke daguitstapjes en enkelen waren ook ziek.
Ook in onze klas is er veel gebeurd. Er lagen handdoeken en er stonden emmers… Het regende binnen in onze klas! De dakwerkers kwamen gelukkig al kijken en zouden normaal op dinsdag langskomen om het te herstellen.
Het tweede uurtje kwam Sofie langs in de klas voor rots en water. Deze les ging het over: verbale communicatie: de waterhouding. Je probeert rustig naar elkaar luisteren en problemen met elkaar te bespreken.

Na de speeltijd gingen we met taal en rekenen aan de slag. Lindert, Jakob en Tuur leerden om klasregels te bespreken en er zelf te maken. Daarna gingen zij ook rekenen. Mattias werkte zelfstandig aan taal/rekenen. Nastaran ging met Jeanique mee om talige rekenoefeningen onder handen te nemen en Taha leerde tellen met brug.

Sport

Deze les deden we voetbal.
We begonnen de opwarming met enkele toertjes te lopen. Tijdens het lopen, moesten de kinderen een bepaalde periode een oefening doen. De ene oefening moesten ze hun knieën hoog houden en tikken met de handen. De andere oefening moesten ze hun benen stretchen zodat hun voeten hun achterwerk raakte.
Als techniek oefening moesten de kinderen slalommen met de bal om daarna het doel te raken.
Als laatste onderdeel deden we een wedstrijdje. De ene leerling stond in het doel, iemand was spits en iemand verdediger. Het was een spannende wedstrijd!

Dinsdag 20 februari 2024

Op dinsdagochtend gingen we met ons project aan de slag. We deden verder met ons sprekend boek. Aan elke pagina koppelden we het juiste geluidsbestand. Tuur controleerde welk geluidsbestand. De anderen wisselden af om het geluidsbestand erop te zetten.
Ondertussen kwam ook Laura in de klas om met Taha, Lindert en Jakob te lezen.

Na de speeltijd kwam Pieter helpen in de klas. Iedereen ging individueel aan de slag met rekenen. Nadat Pieter weg was deden we nog even verder met rekenen. Taha maakte ook nog een spellingsles.

Muziek

In de muziekles gingen we aan de slag met ritmes. Joris maakte de ritmes zichtbaar met potjes en blokjes: een potje voor iedere tel, en een blokje per klap. Dat oefenden we eerst door in de handen te klappen. Daarna speelden we de ritmes op de djembés. We leerden ook een solo spelen als antwoord op het ritme van de groep.

 

Woensdag 21 februari 2024

Op woensdagochtend gingen we met taal aan de slag. Nastaran oefende de Nederlandse taal. Taha maakte zijn thematoetsen en Mattias werkte zelfstandig. Lindert, Tuur en Jakob maakten de herhalingsoefeningen en begonnen met de toets van begrijpend lezen.

Na de speeltijd kwam Linde in de klas. Ze oefende met Nastaran verder in haar boekje. Kimberly werkte met Taha en Jakob aan taaloefeningen. Jeanique ging met Tuur, Lindert en Mattias de les van bouwconstructies afwerken. Die les waren we eerder eens begonnen maar moest nog een klein stukje gemaakt worden.

 

Donderdag 22 februari 2024

Op donderdagochtend deden we maatschappelijk rekenen. Iedereen kreeg flessen of blikjes in de handen. We lazen de inhoud af van ons voorwerp. Daarna schreven we het correct in de tabel. We gingen ook eens ons getal anders gaan aflezen. (vb. 1 liter = 10 dl = 100 cl = 1000 ml) Als laatste stap rangschikten we alle voorwerpen van klein naar groot.

Na de speeltijd gingen we met taal aan de slag. Nastaran oefende verder de Nederlandse taal in met Mieke. Taha maakte nog enkele thematoetsen verder af. Lindert, Tuur en Jakob maakten ook de andere toetsen verder af. Ook Mattias werkte aan taal.

Godsdienst

Na het stiltemoment en een praatrondje, gingen we aan de slag met een spel waarbij we veel moesten praten, nadenken, ons moesten proberen inleven in situaties, …. Het was een dobbelspel met vraagjes die gingen rond het thema van medelijden, medeleven. Telkens we op een kaartje kwamen in het spel, werd er een vraag voorgelezen en zochten we samen naar een mogelijke oplossing, naar hoe we op iets zouden reageren, wat je beter wel of niet zouden doen, … we spelen dit later zeker nog eens opnieuw.

Zedenleer

Vandaag kreeg de talentensprong even voorrang tijdens zedenleer. Elly maakte samen met Renée een tekening waar later “het lied van de maan” op zal komen. De andere leerlingen kregen een opdracht om dingen op te zoeken rond vluchtelingen. Volgende week maken zij dan mee de les!

Islam

  • Wij hebben het gehad over het gebed
  • De kleine rituele wassing en de droge wassing
  • Het belang en de voorwaarden van het gebed
  • De Koran

 

Vrijdag 23 februari 2024

Op vrijdagochtend oefenden Nastaran en Taha de hoofdletters in. Ondertussen maakten de anderen een oefentoets van het voorbije wero thema. Dat lukte heel goed! Om beurt probeerden ze een antwoord te geven en te argumenteren waarom ze een bepaald antwoord gaven.

Zwemmen

Lindert, Mattias en Nastaran gingen zwemmen.
Taha bleef in de klas en oefende in het rekenwerkboek. Tuur en Jakob oefenden spelling.

Crea

Eerst werken we onze vogels af tijdens crea. We kiezen twee kleuren acrylverf en mengen deze met zand. We schilderen het kopje in één kleur, de staart in een andere kleur, en ergens halverwege mengen we de twee. Hopelijk is iedereen terug!