Skip to main content
Uncategorized

Weekverslag 22 tot 26 januari 2024

Maandag 22 januari 2024

Tijdens het onthaal vertelde iedereen over het voorbije weekend. We keken ook nog een aflevering van karrewiet en maakten de quiz erbij.
Tijdens rots en water deden we allemaal oefeningen rond het rotskasteel. Wie kan een goed rotskasteel zijn?

Na de speeltijd gingen Lindert, Jakob en Tuur aan de slag met een lees- en luisterles. Taha deed een les rond begrijpend lezen en Mattias oefende op de computer.
Daarna ging iedereen met rekenen aan de slag. Jeanique hielp Nastaran het kloklezen in te oefenen. De anderen werkten zelfstandig en kregen hulp van Kimberly.

Sport

Deze week gingen we terug naar de sporthal. We deden allemaal yoga oefeningen rond het lichaamsbesef. We begonnen met een algemene oefening: Als Sofie het cijfer 1 riep, moest iedereen in plankhouding staan. Riep Sofie het cijfer 2 ging iedereen met de benen in de lucht liggen en proberen om de grond niet te tikken.
Bij de kernoefening werkten we in 3 groepjes en elke week schuift het groepje leerlingen door om een andere soort oefening te doen.
Groepje 1: Op het kaartje staat een individuele oefening. De uitleg staat achteraan. Iedereen probeert die oefening zo goed mogelijk uit te voeren.
Groepje 2: 1 leerling gooit met de dobbelsteen. Er staat op een blad 4 soorten oefeningen. Iedereen probeert die oefening individueel uit te voeren.
Groepje 3: Op een kaartje staat een oefening per 2 uitgebeeld. Iedereen probeert met een partner de juiste houding aan te nemen.

Dinsdag 23 januari 2024

Tijdens project werkten we in 2 groepen. Tuur ging met Kimberly enkele bladzijden uit een boek voorlezen en opnemen. Dit zal later gemonteerd worden tot een sprekend boek. Bernd oefende het toneelstukje in met Nastaran en Jakob. Lindert en Taha gaven tips en assisteerde hen.

Tijdens rekenen ging iedereen individueel aan de slag. Pieter kwam helpen in de klas.

Muziek

We werkten verder rond de elektrische gitaar met het verhaal van Jimi Hendrix die van arme verlegen jongen uitgroeide tot wereldberoemde gitaarvirtuoos. We zien een paar fragmenten van zijn gitaarsolo’s en leren wat een gitaarrif is: een korte melodie die een muzieknummer typeert. Meestal is zo een rif gemakkelijk mee te zingen.
We beluisteren een paar voorbeelden en zingen de rif mee: 7 Nation Army < The White Stripes, Hit The Road Jack < Ray Charles. Dat zijn niet toevallig rifs die je op 1 snaar kunt spelen, maar wel met 2 handen. Dat doen we dan ook: iedereen speelt met hulp van Joris een paar keer de rif van ‘Hit the road Jack’ op de elektrische gitaar, mét distortion in de versterker, dus het klinkt lekker vet!

 

Woensdag 24 januari 2024

Tijdens taal werkten Lindert, Tuur en Jakob samen. Ze lazen een tekst en moesten daarbij een robotfoto maken aan de hand van de beschrijving. Als tweede deel maakten ze ook nog de herhalingsoefeningen. Mattias werkte zelfstandig aan taal.
Taha maakte met Mieke een luisteroefening en de herhalingsoefeningen in zijn boek. Nastaran leerde woordenschat over het thema: familie.

Na de speeltijd werkte iedereen individueel aan spelling. Het tweede uurtje werkten ze individueel aan rekenen. Iedereen had goed gewerkt!

 

Donderdag 25 januari 2024

Op donderdagochtend onthulde Kimberly al het raadsel van de week: Een stadsmuur van water.
De stelling van Amsterdam.
Ook voor Kimberly vrij onbekend vandaar dat we er een micro-les over leerden.
Daarna gingen we met onze rekenboeken aan de slag. Iedereen apart.

Na de speeltijd deden we samen een les taal over: zender, ontvanger en de boodschap. Iedereen maakte ook nog een verwerking op de computer.
Daarna gingen Lindert, Tuur en Jakob luisteren naar muziek en verhalen om er dan gevoelens aan te koppelen. Ze bekeken ook nog de lay-out van krantenkoppen om op voorhand al na te denken waarover het artikel zou kunnen gaan.
Taha ging met Mieke aan de slag met een herhalingsles van taal. Nastaran met het thema familie en Mattias op de computer.

Godsdienst

Na het stiltemoment blikten we terug op onze activiteit van vorige week. Van daaruit gingen we naar een Bijbelverhaal waarbij Jezus vertelt over de man met zijn 2 zonen. De ene zoon vertrekt met het geld en verkwist het allemaal tot hij in armoede en zonder vrienden uiteindelijk terug keert naar zijn vader. Zijn vader geeft een feest voor hem waar de oudste zoon het niet mee eens is. Eerst werd er naverteld over het verhaal en hadden we het ook over zondaars, tollenaars, schriftgeleerden, …. Ook probeerden we ons verhaal in de juiste volgorde te zetten met prenten en de prent met 1 woord te verwoorden van wat er gebeurt. We sloten de les af met de Karrewiet aflevering van woensdag.

Zedenleer

Tijdens zedenleer maken we eerst een tekening rond ons gedicht. Daarna nemen we hiervan een foto en zetten ons gedicht erop. Net op tijd klaar voor de poëzieweek!

Oorlog en Vrede

Boem boem knal, boem boem knal,
Bommen vliegen overal.
Gele flitsen, rood van bloed,
zwarte bomen van as en roet.

Boem boem knal boem boem knal
Vluchten , lopen, spurten,rennen,
weg van mosterdgas en vuur,
grauw en grijs op het middaguur.

Stop de knal en stop de boem,
misschien groeit er dan terug een bloem.
Geef ons blauwe lucht met zonneschijn,
zodat er terug kleuren van liefde en warmte zijn.

Islam

  • Wij hebben verder gewerkt aan de 5 zuilen van de islam
  • Wij hebben oefeningen erover gemaakt
  • Wij hebben de les beëindigd met de Koran

 

Vrijdag 26 januari 2024

Op vrijdagochtend gingen we koken voor Taha: chocolade muffins. Ook kwam tijdens de kookles de tandarts langs om de tanden van de leerlingen te controleren. We volgden het stappenplan en wogen alles juist af. Na het afwegen en mengen, moesten we ook nog afwassen en opruimen!

Smullen maar… mmm…

Zwemmen

 

Crea

Eerst maken we tijdens crea onze vogel helemaal af. Daarna maken we met kranten en plakband de vorm van een vogel in 3D. Dat is eens helemaal iets anders en niet gemakkelijk. We moeten vooral ook goed kijken naar de verhoudingen van een vogel: hoe groot is het kopje t.o.v. het lijf? Hoe zit de staart eraan en op welke plaats?…