Skip to main content
Klas Kimberly 2324

Weekverslag 26 februari tot 1 maart 2024

Maandag 26 februari 2024

Op maandagochtend vertelden we over het weekend. Het ging heel vlot want iedereen had een vrij rustig weekend gehad.
Daarna onthulden we ‘grey of the day’. Aangezien we hiervoor vrijdag weinig tijd hadden.
Stralende Duitse wetenschapper = Wilhelm Röntgen
We vertelden wie deze man was en waarom hij zo belangrijk was voor de geneeskunde.

Na deze informatie kwam Sofie in de klas. Rots en water ging over verbale communicatie: waterhouding of rotshouding. De kinderen speelden specifieke situaties na en daarbij waren ze tijdens het toneeltje een waterhouding of rotshouding.

Na de speeltijd hielden we een klasgesprekje over onszelf, het buitengewoon onderwijs en onze leermethode op school. Wij doen allemaal ons best, ieder op zijn of haar niveau. Niet zo snel als de kinderen op een gewone school maar dat komt ook door onze beperking en therapieën.

Daarna verzamelden we in de lange gang voor het toneeltje van ‘de drie biggetjes’ door de roze klas van het BuSo. De leerkracht vertelde het verhaal, als de leerlingen hun personage hoorde, lieten ze een muziekinstrument horen. Er werd aandachtig geluisterd naar het verhaal.

Toen we terug in de klas kwamen, begonnen we met rekenen. Lindert maakte een toets, Jakob ging met Janique een les metend rekenen maken, Taha werkte met Kimberly en Mattias en Tuur gingen zelfstandig aan de slag.

Sport

Tijdens sport bleven we op school door het slechte weer en verzamelden in de lange gang.
Als opwarming deden we een zoektocht. Het rode en blauwe team zochten hun kaartjes in de lange gang en legden het kaartje op de juiste plaats op het rooster. Niet gemakkelijk want enkele kaartjes waren zeer goed verstopt!
Daarna speelden we het spel levend stratego. Iedereen kreeg een kaartje. Als persoon kan je iemand tikken en het spel spelen. Als bom mag je niet zelf tikken. Je kan enkel getikt worden. De bedoeling was dat je als team probeerde om zo snel mogelijk alle kaartjes van de andere ploeg te winnen.
Bij het volgende spel stond iedereen in een cirkel en 1 persoon in het midden. De persoon in het midden draait rondjes en steekt zijn/haar arm uit. Wanneer de leerling stopt met draaien en wijst naar iemand uit de kring, gaat die persoon gaan zitten. De leerlingen die naast die persoon staan, schieten naar elkaar. De eerste die ‘pang’ zegt en schiet, wint. De andere leerling valt af.
Als afsluiter speelden we het spel: moordenaar en detective. Een leerling is de moordenaar en één leerling is de detective. De andere leerlingen lopen door elkaar. De moordenaar kan iemand vermoorden door te knipogen. Het is de bedoeling dat de detective zo snel mogelijk kan raden wie de moordenaar is.

Dinsdag 27 februari 2024

Op dinsdagochtend gingen we met project aan de slag. We leerden de filmpjes te monteren. Ieder filmpje moet beginnen met een titel, opgenomen filmpje en een einde waarbij de namen van de medewerkers worden afgebeeld. Ook zorgden we voor een passend geluid hierbij. We gaan ieder filmpje hetzelfde begin en einde geven. Zo is er een gelijkheid tussen al onze filmpjes. Volgende week doen we verder met het monteren want we zijn nog niet klaar.

Na de speeltijd gingen we zelfstandig met rekenen aan de slag. Ook Pieter en Channach kwamen ons helpen in de klas. Als afsluiter keken we nog naar de week van karrewiet.

Muziek

De muziekles begon met een heel luide solo van… het brandalarm. Het was een aangekondigde oefening die rustig verliep en na aan kwartiertje kon de echte muziekles beginnen. We speelden weer ritmes op de djembés, voorgesteld door blokjes en potjes. We maakten ook 1 lang stuk met telkens een solo en een refrein van de hele groep. Kimberly filmde het voor op de blog.

 

Woensdag 28 februari 2024

Op woensdagochtend begonnen we met een algemeen deeltje. Kimberly bracht enkele woorden aan. Sommige kinderen kenden de woorden al en legde ze uit aan de anderen. Andere woorden gaf Kimberly een uitleg over. Zo gaan we samen onze woordenschat wat uitbreiden elke week.
Daarna gingen we aan de slag. Lindert, Tuur, Jakob en Mattias werkten zelfstandig aan spelling. Taha ging aan de slag met een tekst over heksen en Nastaran werkte in haar taalboekje over ‘spelen’.

Na de speeltijd hadden we een kort klasgesprekje. Daarna gingen we aan de slag. Het eerste blokje deden we nog verder met ons spelling van voor de speeltijd. Taha las nog een tekst in zijn taalboek en Nastaran werkte ook verder in haar taalboekje.
Het tweede deeltje gingen we rekenen. Eerst ging Lindert mee met Janique en daarna Tuur om een les metend rekenen te maken. De anderen werkten in de klas zelfstandig verder aan het werkboek.

 

Donderdag 29 februari 2024

Tijdens maatschappelijk rekenen stond er iets moeilijks op het programma: de oppervlakte! We gingen stap voor stap te werk: wat is de oppervlakte? Wat hebben we nodig? Hoe berekenen we dat? Hoe meten we de breedte en de lengte? Hoe noteren we onze resultaten in de tabel? Wat is er speciaal aan deze tabel?

Na de speeltijd werkten we samen aan taal. We werkten aan het zelfstandig naamwoord. Wat is een zelfstandig naamwoord? Wat is een lidwoord?
De leerlingen maakten hier 2 oefenblaadjes over. Daarna werkten ze individueel aan spelling.

Godsdienst

Na het  stiltemoment en ons praatrondje, gingen we in godsdienst aan de slag met een verhaal dat te maken had met het Chinese Nieuwjaar en ging over Theofiel Verbiest, stichter van de missionarissen van Scheut. Hij trok in de 19de eeuw naar noorden van China naar Mongolië om daar de armste bevolking te gaan helpen. We hebben het vooral gehad over “de draak”, teken van geluk maar ook 1 van de dieren van de Chinese dierenriem. Ook 2024 is het jaar van de draak. Zo vergeleken we onze horoscoop en de Chinese dierenriem; beiden 12 tekens/dieren.  We bekeken onze geboorte dag, maand en jaar want de maand is belangrijk in onze horoscoop en ons geboortejaar is belangrijk in de Chinese horoscoop. De leerlingen vonden het heel leuk en gingen ook op zoek welk dier mama en papa zijn in de Chinese dierenriem en onze horoscoop.

Zedenleer

Vandaag lezen we het volgende verhaal uit ons boek, “op de vlucht”. We leren Nathalia kennen die moest vluchten uit haar land in oorlog. Ze nam een bus en een trein, maar moest vooral heel lang stappen tot haar voeten pijn deden. Uiteindelijk kwam ze in een woondorp van containers terecht. Ze moest voor haar vlucht vlug een rugzak maken. Wat zouden wij meenemen in een rugzak, die we zelf moeten dragen? Wat is belangrijk om te overleven op een lange tocht? En wat nemen we mee als herinnering?

Islam

De les van gisteren ging over de heilige Koran.

  • Wat is de Koran? Wat houdt dat in?
  • Ik heb 3 Koran boeken mee gebracht om het te laten zien.
  • Hoe, waar en wanneer waren de eerste verzen geopenbaard?
  • Wij hebben naar paar video fragmenten erover gekeken
  • Einde van de les: de heilige  Koran

 

Vrijdag 1 maart 2024

Op vrijdagochtend overliepen we de nieuwe kalender van de maand maart. Daarna gingen we naar de lange gang om ons in te schrijven voor de voorleesronde. Er zullen dinsdag 4 rondes zijn: 11uur, 11u45, 14uur en 14u45. De leerlingen zijn ingeschreven bij een bepaald groepje en zullen dan 4 verschillende verhalen horen.
Om kwart over 9 verzamelden we in de lange gang voor het forum van klas Nele. Dit keer ging het over strips. We moesten raden in welk personage elke leerling van klas Nele was verkleed. Daarna werd er nog een vogelgeluiden quiz georganiseerd en als afsluiter vierden we de jarigen van de maand februari.

Daarna kwamen we samen in de klas en onthulden we het raadsel van de week: puntige oude wonderen. ‘De piramides van Gizeh’.
We kregen antwoorden op de vragen: In welk land staan de piramiden van Gizeh? Waarvoor dienden de piramiden? Voor welke koning is de grootste piramide gebouwd?

Zwemmen

Crea

We beginnen aan een nieuw project en laten ons inspireren door de kunstschilder Van Gogh. We maken een landschap en leren over het éénpuntsperspectief. We gaan dus eerst met een lat aan de slag, en maken “velden” op ons blad tot aan de horizon. Daarna schildert Tuur nog zijn vogel.