Skip to main content
Klas Kimberly 2324

Weekverslag 4 tot 8 maart 2024

Maandag 4 maart 2024

Op maandagochtend vertelden we over het weekend. Sommigen een druk weekend en anderen een heel rustig weekend. De kinderen die naar de clusteravond waren geweest, vonden het alvast een superleuke avond!
Daarna keken we naar de week van karrewiet en maakten we de bijhorende quiz. Alle vragen juist! We hebben dus goed geluisterd.
Het tweede uur ging iedereen aan de slag. Taha en Nastaran werkten in hun schriftboek. Mattias, Tuur, Jakob en Lindert werkten individueel aan spelling.

Na de speeltijd ging iedereen met rekenen aan de slag. Lindert wacht nog op zijn nieuw boek van rekenen dus werkte hij verder aan spelling.
Tuur ging eerst mee met Jeanique om een les metend rekenen af te werken. Daarna ging Taha mee om aan een les meten met de meter te werken en een les rond stappenplannen.

Sport

Tijdens sport gingen we vandaag aan de slag met basketbal.
Als opwarming deden we ‘dood of levend aan…’ maar dan in een cirkel. De persoon in het midden riep: ‘Dood of levend aan…’ en gooide de bal in de lucht. De persoon die zijn/haar naam hoorde, probeerde om de bal zo snel mogelijk te vangen en ‘STOP!’ te roepen. Daarna mocht de persoon met de bal, 3 stappen zetten om dan de bal tegen een stilstaande leerling te gooien. Als dit lukte, was het aan de persoon die werd getikt met de bal.
Daarna oefenden we onze basketbal vaardigheden: Eerst oefenden we op dribbelen en zich met de bal te verplaatsen. Daarna oefenden we op het gooien naar doel.
Als laatste deden we een klein wedstrijdje. Per groepje moest er zo snel mogelijk 10 keer gescoord worden in het doel. Wie eerst 10 punten had die won.

 

Dinsdag 5 maart 2024

Op dinsdagochtend gingen we verder met ons project. We werkten onze grappige filmpjes af en bekeken ons sprekend boek. Zodat we wisten wat we nog moesten aanpassen. Er zat inderdaad nog een klein foutje in het sprekend boek. Op het einde keken we nog even helemaal naar ons sprekend boek. We vinden het zelf heel geslaagd!

Tuur had nog een  te goed pakje van ons kerstfeestje van voor de vakantie.

Na de speeltijd was het tijd voor de vertelronde. Er waren 7 verhalen:

  • Hup Karel hup – Babette Cole
  • De wedstrijd van Schildpad en Haas – Ria Visser en Tineke Meirink
  • Igor Stippel kampioen – Guido Van Genechten
  • Het saaiste boek ter wereld – Steven Gielis en Trui Chielens
  • De koning zonder spierballen – Levina Van Teunenbroek
  • Het grote kriebel klap kus schud blaas boek – Krickelkrakels
  • De fantastische vliegwedstrijd – Tjibbe Veldkamp en Sebastiaan Van Doninck
  • Brontorina – James Howe

Ieder verhaal werd op een unieke manier uitgewerkt. De kinderen kozen elk 4 verhalen en gingen luisteren bij de verschillende leerkrachten.

 

Woensdag 6 maart 2024

Op woensdagochtend begonnen we met taal. Lindert, Jakob en Tuur lazen een tekst over een erfenis. Daarbij hoorde ook een luistertekst. Daarna maakten ze ook nog een les over een stamboom.
Nastaran oefende de Nederlandse taal in haar werkboekje. Taha werkte rond leestekens, het zelfstandig naamwoord en maakte een luistertekst.

Na de speeltijd werkten we rond het vrouwelijk voortplantingsorgaan. We keken een filmpje en hadden een klasgesprek rond de delen van de vrouw.
Daarna gingen Taha en Jakob naar de leefgroep om zich voor te bereiden voor het netbaltornooi van deze middag. Lindert, Tuur en Nastaran werkten zelfstandig aan rekenen.

 

Donderdag 7 maart 2024

Op donderdagochtend gingen we met maatschappelijk rekenen aan de slag. We werkten in 2 groepen. Mattias, Lindert en Tuur leerden over de omtrek, oppervlakte en hoorden al even uitleg over het volume. Nastaran, Taha en Jakob gingen met de klok aan de slag.
Ondertussen waren er ook therapieën en kwam het CLB langs. Dus het was een ochtend met veel in- en uitgeloop.

Na de speeltijd gingen we met taal aan de slag. We oefenden met de hele klas verder op de zelfstandige naamwoorden. Ook werkten we aan spelling en werd er ook nog individueel gelezen.

Godsdienst

Tijdens godsdienst hebben we herhaald wat we vorige week gedaan hebben om daarna te starten met het bijbelverhaal van Jona. We zochten naar wat er met het verhaal verteld wordt en hoe we dit de dag van vandaag kunnen bekijken, beleven. We speelden ook een spel waarbij we samen opdrachten moesten doen op de foto vakjes. Het ging vooral over tegenovergestelde dingen doen, wat ook in het verhaal van Jona voorkwam. We hadden het spel vlot uitgespeeld en zijn de laatste 15 min nog eens naar buiten geweest om wat te genieten van het zonnetje. Het resultaat = uitgelaten, enthousiaste kinderen!

Zedenleer

Vandaag lezen we tijdens zedenleer het volgende verhaal in ons boek. We leren Azra kennen, vluchteling jongetje uit een ander land die de taal nog niet goed begrijpt en echt wel gepest wordt op zijn nieuwe school. Gelukkig neemt het iemand voor hem op.  De leerlingen konden zich goed inleven in iemand die de taal niet goed begrijpt in het begin van aankomst in ons land. We spraken over pesten en gepest worden. Jakob kent dat en hij vertelde erover. We hadden het over discriminatie: voor de huidskleur, omdat je een vrouw bent, omdat je een beperking hebt…Wij maken de afspraak dat wat verteld wordt tijdens zedenleer, ook binnen de muren blijft van zedenleer. Vertrouwen is belangrijk om dingen te kunnen vertellen.

 

Islam

Gisteren hebben wij het gehad over het vasten tijdens Ramadan

  • De islamitische kalender
  • De voorbereidingen op het vasten
  • Koran

 

 

Vrijdag 8 maart 2024

Op vrijdagochtend onthulden we ons raadsel van de week.
Langstlopende stripreeks van Nederland en België. -> Suske en Wiske
We kregen antwoorden op de vragen: Hoe heten Suske en Wiske eigenlijk? Welke personen spelen allemaal een grote rol in Suske en Wiske?
Daarna oefenden Taha en Nastaran de hoofdletters in. Jakob ging met rekenen aan de slag en Lindert maakte een toets van wereldoriëntatie.

Zwemmen

 

Crea

Ondertussen zijn we onze velden aan het vullen met lavendel, zonnebloemen, tomaten…Iets dat ver staat is klein, dus aan de horizon tekenen we kleine huizen, bomen, een windmolen…